Tapahtuma- ja ideapankki

#Vinkkiviikossa -kampanja sosiaalisessa mediassa

Kategoriat
mediakasvatus
kirjallisuus
elokuvat
Kohderyhmä
kaikki asiakkaat
Hinta
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

#Vinkkiviikossa on Kallion kirjaston käynnistämä kampanja, jossa kirjasto antaa vinkkejä hyvistä kirjoista Instagram-videoiden muodossa. Kirjasto jakaa videovinkit sosiaalisen median kanavissaan, mm. Instagram, Facebook ja Twitter. Samalla kun kirjasto tuo videoilla esiin sisältöjä, tuovat videot myös esille rennosti ja välittömästi kirjaston työntekijöitä, sen hetkisiä harjoittelijoita ja sivareita. Tai miksei vinkkivideoilla voisi olla myös asiakkaita vinkkaamassa kirjoja. Instagram-video on 15 sekunnin mittainen, joten sen kuvaaminen on nopeaa. Lisäksi lyhyt video on katsojillekin kevyt ja se avataan herkemmin kuin pidempi video.  

Kalliossa #vinkkiviikossa -kampanjalla tarjotaan lukuvinkkejä kesälomille: yksi vinkki joka viikko kesään asti. Samaa kampanjaa voi hyödyntää myös muina ajankohtina, lomakausina tai tietyistä teemoista (esim. vinkkejä sateenkaarikirjoista, leffavinkkejä, satuvinkkejä, lukuvinkkejä kirjamessuaikaan). #Vinkkiviikossa -kampanja sopii myös hyvin yhdeksi Kirjan vuoden tempaukseksi ja tavaksi elävöittää kirjaston sosiaalisia medioita. Nimessä oleva hastag (#) nostaa kampanjan näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. 

Suositeltava ajankohta
Ennen lomakausia, teemaviikkoja tms
Toimijat ja yhteistyötahot
- kirjastotyöntekijät kuvaavat 15 sekunnin videoita, videolla voi esiintyä muita saman kirjaston työntekijöitä, harjoittelijoita, sivareita tai asiakkaita
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
- kuvaaminen älypuhelimella tai tablettitietokoneella (ei tarvita editointitaitoja)
- instagram-tili. Hyvä olla kirjaston oma avoin Instagram-tili, mutta voi olla myös jonkun oma tili, josta videot jaetaan kirjaston facebook-sivulle ja twitteriin
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
- kuvattavalta on oltava suullinen lupa kuvan julkaisemiseen. Jos kuvattava on alle 18v. on lupa kysyttävä huoltajalta.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan
  • Päätä #vinkkiviikossa -kampanjan teema ja kartoita alustavasti henkilöitä, jotka voivat tulla antamaan vinkkinsä videomuodossa
  • Kuvaa #vinkkiviikossa-video Instagramilla. Koska video on vain 15 sekunnin mittainen, ei kuvattavan kannata kertoa muuta kuin vinkistään. Hänen esittely (nimi, rooli kirjastossa) voidaan kertoa videopostauksen tekstikentässä, jossa on hyvä olla myös pari sanaa itse vinkistä.
  • Julkaise video Instagramissa ja jaa se facebookissa, twitterissä ja muissa mahdollisissa sosiaalisen median kanavissa. Ylläpidä postauksissa #vinkkiviikossa-nimeä, että kampanja erottuu yhtenäisenä videoiden sarjana. 
  • Julkaisen vinkkejä kerran viikossa.
  • (Tee lopussa mahdollinen kooste-postaus vinkeistä joko videona, valokuvana tai tekstinä tms.) 
Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Tempaus ei vaadi erityisiä järjestelyitä. Tärkeintä on ylläpitää kampanjassa lupaus joka on jo sen nimessä, eli vinkkejä on joka viikko tietyn periodin ajan.
Tiedotus
Videovinkkien jakaminen monissa sosiaalisen median kanavissa, mm. facebook, Instagram , Twitter.
Muuta huomioitavaa
Videoissa saa näkyä kotikutoisuus, impulsiivisuus ja välittömyys. Video päästää ikään kuin kulissien taakse, joten rento ote on vain hyväksi.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Vinkin kuvaaminen on nopeaa. Videon on hyvä olla rento ja eri viikkoina kannattaa vaihtaa kuvauspaikkaa ja kuvaustapaa mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Kalliossa kuvaaja myös vaihtuu, joten tyyli vaihtuu luonnostaan.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Kallion kirjasto
Anki Mölläri, anki.mollari(a)hel.fi ja Janne Palander, janne.palander(at)hel.fi