Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Tehdään yksin tai parin kanssa iPadeilla kirjajulisteet aiemmin luetuista kirjoista. Julisteet voidaan tulostaa luokan tai koulukirjaston seinälle.

Tavoitteet: lukemaan innostaminen, tekijänoikeudet

Suositeltava ajankohta
koulupäivän aikana
Toimijat ja yhteistyötahot
Yhteistyössä opettajan ja koululuokan kanssa.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
iPadit ja Pages tai joku muu tarkoitukseen sopiva ohjelma.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Tehdään yksin tai parin kanssa iPadilla juliste aiemmin luetusta kirjasta. Juliste voi olla esimerkiksi vertaisvinkkauksena toimiva mainosjuliste tai vaikka kirjan tunnelmia ja yksityiskohtia esiin nostava taidejuliste tai sitten jotain ihan muuta! Kuvina voi käyttää itse otettuja tai piirrettyjä tai ilmaisten kuvapankkien kuvia.

Valmiit julisteet voidaan tulostaa luokan tai koulukirjaston seinälle.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Luokan kanssa on hyvissä ajoin sovittava työpajassa käytettävien kirjojen lukemisesta. Pajan idea on hyvä olla selvillä jo kirjojenlukuvaiheessa, jotta oppilaat voivat ideoida jo lukemisvaiheessa julisteen sisältöä ja kuvitusta.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
iPadien lataaminen ja tarvittavien ohjelmien saatavuus kaikilla laitteilla. iPadien verkkoselaimen suosikkeihin voi ladata valmiiksi soveltuvien kuvapankkien linkkejä.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Lappeenrannan kaupunginkirjasto