Tapahtuma- ja ideapankki

Kohderyhmä
kaikki asiakkaat
Kesto
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Työpajoissa opetellaan yhdessä tarinoiden kirjoittamista ja helppoa pelikoodausta. Työpajoissa hyödynnetään ilmaisia työkaluja, jotka ovat osallistujien saatavilla myös työpajasarjan päätyttyä, nimellisesti Ren'Pyä ja Twinea.

Työpajasarja koostuu kolmesta kahden tunnin mittaisesta opetuskerrasta sekä osallistujien valitsemasta määrästä työpajojen ulkopuolella tapahtuvaa tekemistä. Varsinaista opetusta on vain näillä kolmella työpajakerralla, mutta ohjaajien tuki on käytettävissä myös muutoin työpajasarjan aikana. Työpajojen päätyttyä osallistujien pelit laitetaan nettiin pelattaviksi, mikäli he itse näin toivovat. Pelattavat versiot peleistä voidaan tallentaa myös esimerkiksi muistitikulle, jolloin osallistujat itse kontrolloivat sitä, kuka heidän pelejään pääsee kokeilemaan.

Tavoitteena työpajoilla on hälventää ohjelmointiin kohdistuvia ennakkoluuloja sekä opettaa osallistujille luovan kirjoittamisen perusteita.

Lisäkuvaus työpajoista, ladattavat ohjeistukset ja kuvapankit löytyvät osoitteesta: http://kirjasto.one/pelittaa/pelitoiminta/interaktiiviset-tarinat-tyopa…

Suositeltava ajankohta
Iltaisin tai viikonloppuisin
Toimijat ja yhteistyötahot
Projektityöntekijät:
Pauliina Hyytiäinen, erikoiskirjastonhoitaja
Saana Mäensivu, kirjastovirkailija

Yhteistyötahot:
Malin Ek, kuvataiteilija
Lukukeskus (kirjailija Paula Havaste)
Helsingin yliopiston mangakerho Yama
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Yhtä monta muistitikkua ja tietokonetta - kannettavaa tai pöytäkonetta - kuin pajassa on osallistujia. Tulostettavat pikaohjeet.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Projektin aikana tuotettu materiaali (esim. Tarinapunos-kuvapankin kuvia) ei saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Vantaan kaupunginkirjasto