Tapahtuma- ja ideapankki

lapset
nuoret
Kesto
säännöllisesti kokoontuva kerho tms.
yli 500€
Lisää tietoa: 1120€ (8 kertaa, esimerkki)
Kuvaus ja tavoite
Kuva Lentävä kirja

Junnut pyörittelevät peukaloitaan?

Koulupäivän jälkeen aikaa tuhlattavaksi, mutta perheen harrastusbudjetti on jo käytetty? Iltapäiväkerhomme konseptoidaan sanataiteilijoidemme toimesta ja toimitetaan tilauksesta kirjastoille koko Suomen alueella. Kerhoissa keskitytään sanoilla taiteiluun eri teemojen kautta, joita voivat olla esimerkiksi rap, pelikäsikirjoittaminen, seikkailut, roolipelit tai kertomukset. Iltapäiväkerhomme ovat osallistuville lapsille ja nuorille maksuttomia.

Lasten ja nuorten sanataideharrastus tukee kasvavan ja kehittyvän lapsen kielellistä kehitystä, itsetuntoa sekä luo kiinnostusta kirjoittamista ja kirjallisuutta kohtaan. Se on myös erinomainen itseilmaisun kanava joskus myrskyisänkin murrosiän kynnyksellä. Sanataideharrastuksen tiedetään myös ehkäisevän syrjäytymistä sekä osallistavan haasteellisissa tilanteissa olevia lapsia ja nuoria.

Tarjolla on useita vaihtoehtoja:
Kertomuskerhot ovat iltapäivisin koulujen jälkeen kokoontuvia tarinaryhmiä 9–12­ vuotiaille pojille ja tytöille. Kertomuskerhoissa piirretään karttoja kummallisista satumaista, kerrotaan tarinoita ja tutustutaan erityyppisiin kirjoihin. Kertomuskerhoihin voivat osallistua myös suomea toisena kielenä puhuvat lapset.

Sanataideseikkailut on tarkoitettu lapsiryhmille. Draamallisen sanataideseikkailun keinoin voidaan tutustua eri teemoihin, vaikkapa vuodenaikoihin tai luonnon kiertokulkuun. Sanataideseikkailut perustuvat tekemällä oppimiseen. Työvälineenä käytetään mm. sadutusta.  Saduttaminen on tutkitusti lapsen hyvinvointia edistävää, ja auttaa lasta tunteiden sanoittamisessa, ilmaisussa ja niiden käsittelyssä. Lapsi kokee lisäksi että häntä kuunnellaan ja oppii arvostamaan itseään. Aikuiset taas oppivat lapsen ”oman äänen” mikä auttaa arjen viestinnässä.

Kirjan talon super suosituissa RAP-lyriikkakerhoissa räpätään, kirjoitetaan omia biisejä ja tehdään mm. musiikkivideoita yhdessä ryhmän kanssa itse kirjoitettuun lyriikkaan pohjaten. Sanataiteilija ohjaa nuoria kirjoittamaan tunteeseen pohjaten, joten punakynää ja itsesensuuria ei käytetä osana kerhon luovaa prosessia.

Pelikäsiskerhoissa nuoret pohtivat yhdessä mm. mitä peleistä tuttujen hahmojen jääkaapista löytyy, tai sitä millaisia keskusteluja hahmot käyvät toistensa kanssa tavatessaan avaruusasemalla. Vain mielikuvitus on rajana! Kerhot on suunniteltu kaikille peleistä, roolihahmoista ja tarinoiden kirjoittamisesta kiinnostuneille nuorille. Kerhoissa he oppivat perusteita mm. hahmojen ja roolien rakentamisesta, tarinan rakentamisesta ja pelien dynamiikasta. Sanataiteilija ohjaa nuoria kirjoittamaan tunteeseen pohjaten, joten punakynää ja itsesensuuria ei käytetä osana kerhon luovaa prosessia.

Lisätietoja: http://www.kirjantalo.org/lapsille-ja-nuorille/iltapaivakerhot/

Suositeltava ajankohta
arki-iltapäivisin, koulupäivän loputtua
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjan talo - Bokens hus ry
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Paperia, kyniä, ryhmätila
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Sopimukset Kirjan talo ry:n kanssa, ohjaavilla sanataiteilijoilla oikeus käyttää Kirjan talon konsepteja työsopimuksen voimassa olessa.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Tapahtuma on tilaus, joten Kirjan talo ry:n sanataiteilijat toteuttavat tapahtuman konseptin mukaisesti. Toteutus sovitaan yhdessä tilaavan kirjaston kanssa.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Mahdollisimman aikaisin, mielellään n. kuukautta - kahta ennen varsinaista kerhon aloitusajankohtaa
Tiedotus
Suositeltu tiedotus iltapäiväkerhojen hakuaikoihin sekä tiiviisti ennen iltapäiväkerhon alkamista