Ilmoitukset ja kampanjat

Miten käyttää kirjojen kansia ja kuvitusta verkkotallenteissa?

Etäaikana kirjastoissa tehdään kirjoja koskettelevia suoralähetyksiä ja osa videoista jää tallenteina kirjaston kanaville tai vaikkapa Youtubeen. Miten toimitaan niin, että luovan panoksensa teokseen antaneen kuvittajan oikeuksia kunnioitetaan? Tässä yleisohjeet kuvitusten käytöstä avoimesti verkkoon jäävien videoiden osalta.

Koulutuntien sisällä tehtävien vinkkausten osalta noudatetaan Opetushallituksen hankkimien lupien käytäntöjä, joihin neuvoja löytyy tästä aikaisemmin julkaistusta Kirjaston vierailut ja vinkkaukset oppitunneilla ja etäopetusympäristöissä.

Teokset – teksti ja kuvat – ovat tekijänoikeudellisen suoja-ajan piirissä kunnes 70 vuotta tekijän kuolemasta on kulunut. Eli useimmat kirjastojen kirjavinkkaukset ja kirjallisuusohjelmat käsittelevät suoja-ajan piirissä olevia teoksia. Tässä esimerkkejä tavoista käyttää kansi- tai kuvituskuvia ja lyhyttä ohjetta niiden vaatimista luvista.

Esimerkki 1 – Vinkkaus, jossa näytetään vinkattava kirja

Mikäli kerrot teoksesta suoralähetyksessä tai videolla, voit näyttää kirjaa ”tästä kirjasta puhun”-hengessä.  Taideteoksen saa myös sisällyttää valokuvaan, elokuvaan tai televisio-ohjelmaan, jos toisintamisella on valokuvassa, elokuvassa tai televisio-ohjelmassa toisarvoinen merkitys.

Kirjastojen vinkkivideoista suurin osa on sellaisia, että erillistä lupaa ei tarvita. Tässä tyyppiesimerkkejä tällaisesta käytöstä:

Kirjan tunnelmasta voi kertoa videolla myös näyttämättä kuvia kirjasta. Sivupiiri teki kirjatrailereita kuvista, jotka on lisensioitu vapaaseen käyttöön. Tällainen tunnelma on Kimmo Ohtosen Ikimaa, soturin tie -teoksessa tai Holly Bournen Mitä tytön täytyy tehdä? -kirjassa. Sivupiirin vinkkaukset ja trailerit löytyvät Kirjastokaistalta ja ovat vapaasti käytettävissä. Hämeenlinnan kirjasto tuo kirjan lähelle toisin keinoin. Vanamomysteereissä kirjan kansi vain vilahtaa ja vinkkisarja pelaa elokuvallisin keinoin. Tässä esimerkkinä Vanamomysteerit osa 4 – Hopeapoika .

Esimerkki 2 – Kuvituksen käyttötapa, johon pitää pyytää lupa

Esimerkkinä vinkkaustyylistä, joka vaatisi luvan kuvittajalta tai Kopioston kautta ostettuna toimikoon tämä Otavan tekemä Tatu ja Patu -video. Mikäli kirjaa selataan kuvassa pääkuva-aiheena, tulee asiasta sopia. Kirjan kuvitus ei voi ilman lupaa toimia videon kuvamateriaalina. Kustantajien sivuilla on markkinointikäyttöön tarkoitettuja kansikuvia, joiden sijoittamisesta omaan videoon tulee kuitenkin sopia erikseen.

Esimerkki 3 – Satutuntien kuvakäyttö verkossa

Satutunnin pitäminen etänä on vaativa laji. Lasten kiinnostusta on vaikea pitää yllä vain lukijan kasvoja näyttämällä. Luettavan kirjan kuvitusta voi käyttää kuvamateriaalina, mutta siihen pitää aina olla lupa. Kirjan kuvituksen käyttöön kirjaston tekemällä videolla voit hankkia luvan Kopiostosta tai suoraan tekijältä.

Tässä esimerkkejä kuvankäytöistä, jotka ovat mahdollisia, mutta kuvittajan lupa vaaditaan.

Tällainenkin Pikkukakkosen esimerkin mukainen kuvien käyttö vaatisi kuvittajan luvan. Kuvittele, että sadun piirroskuvat olisivat kirjasta. Pikkukakkonen 40: Nostalgia: Lasten kirjat 1978 Tuohon tapaanhan satutunnilla tulisi helposti videoita kuvittaneeksi!

Mistä lupia saa?

Jos olet epävarma, tarvitsetko luvan kansikuvan tai kirjan kuvituksen käyttöön, voit olla yhteydessä Kopiostoon.

Luvat voi hankkia suoraan kirjan tekijöiltä, yhteystiedot löytyvät kustantajalta, kirjailijoiden ja kääntäjien osalta voi kysyä myös Sanastosta. Kuvituksen käyttöön videoilla luvan voit hankkia kuvittajien puolesta Kopiostosta. Luvasta maksetaan kuvittajille korvaus sen mukaan, kuinka kauan tallenne on verkossa. Jotta Kopiosto osaa tilittää tekijänoikeuskorvaukset oikein, tulee kuvan käytöstä raportoida Kopiostolle ohjeen mukaan.

Kopioston luvan hankinta on yksinkertaisin keino myös silloin, kun kuvittaja on ulkomainen. He edustavat kuvittajia kansainvälisesti. Lisätietoa Kopioston luvasta sekä yhteystiedot löydät täältä.

Kun kirjasto tekee tallenteen, olisi hyvä kertoa käyttöoikeuksista

Esimerkiksi Youtubessa on hyviä kirjavinkkivideoita. Niistä ei useinkaan löydy tietoa käyttöoikeuksista. Kun kirjasto tekee tallenteen, olisi hyvä merkitä sen luvallisuus. Tämä auttaisi ainakin kirjastoja pitkin Suomen. Jos verkossa on hyvä, lyhyt ja napakka vinkki, varmaan moni esittäisi sen vaikkapa omassa striimilähetyksessä. Jos esittäminen olisi merkattu sallituksi, ei muiden tarvitsisi arpoa.

Organisaatio
Kopiosto ja Yleisten kirjastojen digihanke