Kirjaston ja perusopetuksen yhteistyön valtakunnallinen malli

Kirjaston ja perusopetuksen yhteistyön avuksi mallisopimus

Kirjaston ja peruskoulun yhteistyön avuksi on valmistunut valtakunnallinen malli, jonka toivotaan helpottavan yhdessä sopimisen prosessia ja yhdenvertaistavan käytäntöjä kautta maan. Kunnat voivat halutessaan vapaasti soveltaa ja käyttää mallia apuna omien sopimusten ja vuosisuunnitelmien laatimiseen. Malli perustuu sekä kirjastolakiin (1492/2016 1-20§) että opetussuunnitelman (OPS2016) perusteisiin ja sitä päivitetään vuosittain.


Malli sisältää periaatesopimuksen, yhteistyön minimitason määritelmän, luokka-asteittaiset tavoite- ja toimintasuunnitelmaehdotukset sekä yhteistyömuotojen kuvauksia.
Kirjallinen sopimus tai suunnitelma ja sen noudattaminen kunnassa takaa jokaiselle peruskoulua käyvälle lapselle ja nuorelle tasavertaisen monilukutaidon tuen ja osallisuuden kirjaston tarjoamasta peruspalvelusta.


”Tärkeintä ei tietenkään ole, mitä pohjaa tai millaista mallia käytetään, vaan se, että yhteistyö kirjaston ja perusopetuksen välillä eri puolilla Suomea olisi tasa-arvoista ja vaikuttavaa. Yhteisiä tavoitteita ovat monipuolinen lukutaito, taitavat tiedon hankkimisen, käyttämisen ja tuottamisen kyvyt sekä myös lasten ja nuorten yhdenvertaisuus”, toteaa kehityspäällikkö Mervi Heikkilä Seinäjoen kaupunginkirjastosta.


Malli on laadittu ”Seinäjoen erten” (valtakunnallinen erityistehtävä lasten ja nuorten lukemisen ja lukutaidon edistämisen tukemiseksi kirjastoissa) johdolla, yhteistyössä Lukuliikkeen kanssa. Sen laatimiseen on osallistunut kirjastojen ja perusopetuksen ammattilaisia ympäri Suomea.


Suomenkielinen malli löytyy Kirjastot.fi-sivustolta, lanu-osiosta.
Ruotsinkielinen malli on Biblioteken.fi /Lubu-sivustolla. 

 

Kaupunki
Seinäjoki
Organisaatio
Seinäjoen kaupunginkirjasto/erityistehtävä
Yhteyshenkilö
Mervi Heikkilä
Puhelin
0440742102