Koulutus ja seminaarit

Turun Kirjamessut: Jokainen on lukija -keskustelut pe 1.10.2021

Seurattavissa verkossa

Lukuloma valtaa Suomen syyslomien ajaksi jo kolmatta vuotta peräkkäin. Lukuloman etkoja vietetään lokakuun alussa, sillä Lukuloma on mukana Turun Kirjamessuilla. Jos tulet paikan päälle messuille, voit seurata Jokainen on lukija -keskusteluja Jukola-tilassa. Mukaan pääset myös verkon välityksellä, sillä ohjelma striimataan ja se on avoimesti kaikkien katsottavissa Kirjastokaistalla osoitteessa www.kirjastokaista.fi/live

KLO 14.10-14.25
Kirjojen matka elämääni.
Oliko reitti suora ja kirkas, vai saapuiko lukeminen mutkitellen, tai pusertaen? Lukemisesta keskustelevat
Marko Gustafsson ja Lola Odusoga.
Keskustelun vetää nuorten kirjallisuusverkkopalvelu Sivupiirin toimittaja Henriika Tulivirta.

KLO 14.25-14.40
Kirjallisuus on kaikkia varten.
Yhtä oikeaa tapaa lukea ei ole, ja jokainen on lukija omalla tavallaan. Nuorten vuoro saapua lavalle keskustelemaan lukemisesta ja sen eri muodoista.

KLO 14.40-14.50

Läsgnistor. Läsambassadören och författaren Henrika Andersson ger tips på roliga och handfasta sätt att väcka läshungern. Tipsen är användbara för både föräldrar och vuxna som jobbar med barn och unga.

KLO 14.50-15.00
Tietoisku: Kansallinen lukutaitostrategia ja -ohjelman tukevat jokaista lukijaa!

Lukuliike-koordinaattori Pia Lumme
kertoo, mitä lukutaitostrategia tuo tullessaan ja miten se edistää sitä, että ”Jokainen on lukija”.

Lisätietoja Lukuloma-kampanjasta

Kirja-alan järjestöjen yhteinen Lukuloma-kampanja toteutetaan jälleen koulujen syysloman aikaan. Kampanja-aika on 30.9.–29.10. Syyslomaa vietetään viikoilla 42–43, tarkat päivät vaihtelevat kunnittain ja kouluittain.

Kampanja nostaa esiin lukemista koko perheen yhteisenä harrastuksena. Tänä vuonna kampanjan teema on ”Jokainen on lukija”. Teemavalinta liittää kampanjan osaksi kansallista lukutaitostrategiatyötä.

Kampanjamateriaalit kootaan kampanjan verkkosivuille lukuloma.fi. Tälle vuodelle on tuotettu lisää materiaalia, jota eri toimijat voivat hyödyntää joustavasti omassa viestinnässään.

Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Kirjastokaista
Riitta Taarasti
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Jokainen on lukija -keskustelu on katsottavissa myös myöhemmin Kirjastokaistalla.

Koulutuksen tai seminaarin aihe