Ilmoitukset ja kampanjat

Kirjastot.fi-sivusto on uudistunut

Kirjastot.fi, Biblioteken.fi ja Libraries.fi -sivustot on julkaistu uudistettuna, mutta säädämme edelleen yksityiskohtia. Sisältö on järjestetty uudella tavalla ja samassa yhteydessä myös sivuston tiedotuskanavat on selkeytetty. Uudistuksessa on huomioitu sisällön saavutettavuus sekä koko ajan lisääntyvä käyttö mobiililaitteilla.

Navigoidessasi uudistuneella sivustolla löydät käynnin miltei kaikkiin erillisiin, oman verkko-osoitteen omaaviin palveluihimme heti etusivulta. Pro-osiosta löytyy kirjastoammatillista tietoa, muun muassa ajankohtaisia tiedotteita, tietoa yhteistyöryhmien toiminnasta sekä lakisääteisistä toimijoista. Jokaisella sivulla on tarjolla ammattitiedon valikko sekä käynti aakkoselliseen hakemistoon, joka tarjoaa pikalinkkejä sisältösivuille.

Kirjastolan tietoa järjestettynä

Kirjastot.fi-sisältöä on ollut tarjolla vuodesta 1998. Tämänkertaisen uudistuksen yhteydessä sivuston julkisesti näkyviä sivuja on siivottu ja vanhaa sisältöä on siirretty arkistoon. Kirjastoalan monimuotoinen tieto on järjestetty valikkoon seuraavalla logiikalla:

Pro: ammattiosion pääsivu

Pro-sivulta on käynti ajankohtaisiin kirjastoaiheisiin. Sinne nostetaan paljon käytettyjä sivuja tai isoja meneillään olevia teemoja. Jos etsit jotain tiettyä aihetta, käytä aakkosellista A-Ö Hakemistoa tai navigoi valikon avulla.

Ajankohtaista

Ajakohtaista sivulta löytyvät kirjastoalan uutiset ja ilmoitukset sekä käynnit sivustoille, jotka Kirjastot.fi:n ulkopuolella tarjoavat kirjastoon liittyviä uutisia. Tästä osiosta löydät muun muassa linkit ilmoitusten jättölomakkeille sekä uutiskirjeiden tilausmahdollisuuden.

Koulutus ja työpaikat

Koulutus ja työpaikat -osio tarjoaa, paitsi Kirjastot.fi:ssä julkaistut ilmoitukset, myös tietoa kirjastoalan koulutuksista sekä vinkkejä verkosta löytyviin koulutusmateriaaleihin.

Kirjastoala ja kehittäminen

Kirjastoala ja kehittäminen -osioon koottu asioita, joilla on lainsäädännöllinen perusta. Täällä ovat VAKE, AKET, AVIT, erikoistehtävät, OKM, hankkeet ja julkaisut.

Markkinointi ja sisältöpalvelut

Kirjaston sivuille voi tuottaa automaattista sisältöä Kirjastot.fi:n tarjoamin ratkaisuin. Sivusto tarjoaa myös viestinnässä ja markkinoinnissa tarvittavaa tietoa sekä valmiita materiaaleja. Tästä osiosta löytyvät myös ohjeet, kuinka olla mukana tuottamassa sisältöä esimerkiksi Kirjastokaistalle tai Kysy kirjastonhoitajalta -palveluun.

Tiedonhaku

Kirjastoissa tehtävä tiedonhaku sekä sen opastus ovat saaneet oman osion, josta löytyy vinkkejä sivustoille sekä tiedonhaussa huomioon otettavia asioita.

Yhteistyöryhmät

Kirjastoalalla toimii neuvostoja, seuroja, kimppoja, yhdistyksiä ja muita, ei lakisääteisiä yhteenliittymiä. Tietoa näiden toiminnasta on koottu yhden sivun kautta hahmotettavaksi.

Tilastot

Tilasto-osiosta on käynti yleisten kirjastojen, tieteellisten kirjastojen sekä Ahvenanmaan kirjastojen tilastoihin.

Ohjeet ja suositukset

Ohjeet ja suositukset -osioon kootaan kirjastotyöhön liittyviä ohjeita ja kannanottoja.

Monikielinen kirjasto

Monikielinen kirjasto palvelee kirjastoja ja asiakkaita koko maassa. Tästä osiosta löytyvät ohjeet aineistojen tilaamiseen sekä markkinointimateriaaleja useilla kielillä.

Ammattikalenteri poistui ja tiedotusryhmät selkiytyivät

Ammattikalenteri-termi jäi uudistuksen yhteydessä pois käytöstä, sillä Kirjastot.fi:n kautta välitettävien ilmoitusten ryhmiä selkeytettiin. Kalenteri-nimitys on harhaanjohtava, sillä ainoastaan koulutusilmoitusten sisältö sopii kalenterissa julkaistavaksi – ja niistäkin verkkokoulutusten myötä vain osa.

Kirjastot.fi:ssä julkaistavat uutiset ja ilmoitukset

Kirjastot.fi:ssä voi julkaista uutisia ja ilmoituksia, joiden tilaajat saavat viestin sähköpostiinsa. Uudet suomenkieliset ilmoitusryhmät ovat:

Noilta sivuilta löytyvät käynnit ilmoitusten jättölomakkeille sekä aikaisemmin julkaistujen ilmoitusten listoihin. Mikäli haluat julkaistavaksi ruotsinkielisen uutisen tai ilmoituksen, käytä Biblioteken.fi:n lomakkeita.

Varmista uutisten ja ilmoitusten tilauksesi

Uudistuksen yhteydessä olemme siirtäneet aikaisemmat useamman uutisryhmän tilaukset uuden Uutiset-tilauksen piiriin. Myös ammattikalenterissa oli aikaisemmin useita tilattavia ryhmiä. Nyt tilaukset on siirretty Ilmoitukset ja kampanjat -ryhmään lukuunottamatta Koulutus ja seminaarit sekä Avoimet työpaikat -tilauksia.

Tarkista omat tilauksesi käyttämällä Kirjastot.fi-tunnuksia sivuston ylälaidassa oikealla olevaa Kirjaudu-linkkiä ja valitse sen jälkeen Oma sivu. Sieltä näet voimassa olevat tilauksesi. Mikäli sinulla ei vielä ole tunnuksia ja tilauksia, pääset tekemään myös ne tuota linkkiä käyttämällä.

Anna palautetta uudistuksesta

Mikäli etsimäsi ei uudistuksen jälkeen heti löydy, ota käyttöön Hakemisto A-Ö. Sinne on listattu aakkosjärjestykseen sivustoltamme löytyvää sisältöä sekä kirjastoalalla usein tarvittavia tietolähteitä.

Jos havaitset sivustolla toimimattomuuksia, hukassa olevaa sisältöä tai sinulla on kehitysehdotuksia, anna palautetta palautelinkin avulla tai ole yhteydessä toimitus@kirjastot.fi.

Organisaatio
Kirjastot.fi