Yleisille kirjastoille kirjalahjoitus sivistysvaltion rakennustyöstä

Aiemmin vain verkossa julkaistusta Digitaalinen Suomi 2017-julkaisusta on otettu yli 300 kappaleen painos, joka lahjoitettiin Suomen kunnallisille kirjastoille Rikhardinkadun kirjastossa torstaina 17.8.

Digitaalinen Suomi 2017 on Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaan sisältyvä verkkojulkaisu. Teoksesta on nyt otettu 320 kappaleen painos,joka lahjoitetaan Suomen yleisille kirjastoille. Lahjoitus on kunnianosoitus kirjastolaitoksen työlle suomalaisen sivistysvaltion rakentajana.

Kirjastolla keskeinen rooli sivistyksen rakentajana

Digitaalinen Suomi 2017 -teos kuvaa Suomen digitalisoitumista viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalta sekä digitaalisen murroksen vaikutusta maamme tulevaisuuteen lähivuosikymmeninä. Kirjan julkaisutoimikunnan puheenjohtaja, emerituskansleri Matti Lehti sanoo Suomen ainutlaatuisen kirjastolaitoksen olleen keskeisessä roolissa, kun Suomi suhteellisen myöhään mutta poikkeuksellisen lyhyessä ajassa nousi 1900-luvulla maailman kehittyneimpien valtioiden joukkoon.

- Kirjastoilla tulee olemaan merkittävä rooli sivistyksen rakentamisessa myös digitalisaation aikakaudella, sanoo Helsingin kirjastopalvelujen johtaja Katri Vänttinen.

– Helsinki toimii koko maan kirjastojen kehittämiskirjastona, joten digimaailman lukutaitojen edistäminen on olennainen osa työtä. Digitaalinen Suomi 2017-teos auttaa ymmärtämään, kuinka tärkeästä kehityspolusta digitalisaatiossa on kyse.

Lahjoituksen teki mahdolliseksi Aalto-yliopiston, Fortum Oyj:n, OP Ryhmän, Sitran ja Suomen itsenäisyyden juhlavuoden toimikunnan hankkeelle osoittama tuki.

Digitaalinen Suomi 2017 on kaksiosainen artikkelikokoelma, jonka ensimmäinen osa käsittelee Suomen digitalisointia vuosina 1995-2015 ja toinen Suomen digitaalista tulevaisuutta. Julkaisu liittyy Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaan. Julkaisuun voi tutustua myös osoitteessa https://suomidigi.fi/digitalisaatio/digitaalinen-suomi-2017

Teokset toimitetaan maakuntakirjastojen kautta lähiaikoina ja tarkoitus on, että jokaisessa kirjastokimpassa sekä itsenäisessä kunnan kirjastossa olisi kappaleita asiakkaiden ulottuvilla.