Rakastetut lastenohjelmat ja -laulut esillä Hervannan kirjastossa

Hervannan kirjastossa Tampereella pääsee maaliskuun lopusta toukokuun puoliväliin tutustumaan Markus-sedästä Binna Bánnaan - Kurkistuksia Yleisradion radion lastenohjelmien vuosikymmeniin ja Popsi, popsi porkkanaa -näyttelyihin. Lastenkulttuurikevät täydentyy esteettömällä Kuka lohduttaisi Nyytiä -esityksellä, lastenlaulujen yhteislaulutilaisuudella ja Pohjois-Hervannan koulun musiikkiluokan esityksellä.

Markus-sedästä Binna Bánnaan -näyttely kurkistaa Yleisradion lastenohjelmien vuosikymmeniin. Ylen kellariarkistoista löydetty ainutlaatuinen aineisto johdattaa näyttelyvierailijan lapsuuden muistoihin niin kuvien kuin äänien kautta.

Näyttelykokonaisuus esittelee lastenkuunnelmia, lasten musiikkiohjelmia ja muita suomen-, ruotsin-, ja saamenkielisiä lastenohjelmia. Esillä on muun muassa alkuperäisiä käsikirjoituksia ja nuotteja, valokuvia sekä kuunneltavia näytteitä. Lisäksi mukana on lasten lähettämiä satuja, maalauksia ja runoja, jotka avaavat silmämme näkemään monenlaista lapsuutta ja ajankuvaa.

Useat näyttelyn esittelemistä lastenohjelmista perustuivat vuorovaikutukseen kuulijoiden kanssa, ja postia tuli lastenohjelmien toimituksiin kaikkialta Suomesta. Näyttelyn on ideoinut ja koonnut toimittaja Tiina Harpf.

Popsi popsi porkkanaa -näyttelyyn on koottu Suomessa julkaistuja lastenmusiikkitallenteita vuosikymmenten varrelta. Näyttelyssä esitellään rakkaita lastenlaululevyjä, -kasetteja ja nuotteja 1930-luvulta tähän päivään. Mikki käy merellä, lounatuuli nauraa, hepo juoksee hiljaa – ja kuka siellä portilla kolkuttaa? Näyttelyssä tulee vastaan monta vanhaa tuttua.

Molempiin näyttelyihin pääsee tutustumaan Hervannan kirjastossa 30.3.–19.5.2017. Markus-sedästä Binna Bánnaan -näyttelyn avajaistilaisuus pidetään keskiviikkona 29.3.2017 klo 16.30. Paikalla kertomassa lasten radio-ohjelmista ovat toimittajat Tiina Harpf ja Sini Sovijärvi.

Huhtikuun tapahtumia Hervannassa

Lauantaina 8.4. klo 13 Hervannan kirjastossa nähdään näyttelijä Pirkko Uiton esteetön esitys Kuka lohduttaisi Nyytiä. Esitys on uskollinen Tove Janssonin luomalle maailmalle: visuaaliset elementit on luotu taustaprojisointeina suoraan kirjan kuvituksesta, ja teksti on sävelletty lauluiksi kirjan kuvituksen inspiroimana. Esityksessä on sisäänrakennettuna viittomakielinen ilmaisu. Kuka lohduttaisi Nyytiä -esitystä esitettiin keväällä 2016 Jyväskylän kaupunginteatterissa 15 kertaa loppuunmyydyille katsomoille.

Tuttuja lastenlauluja pääsee laulamaan Hervannan kirjastossa lauantaina 1.4. klo 13. Yhteislaulutilaisuuden laulattajana ja säestäjänä toimii opettaja Pauliina Harju. Lisäksi Pohjois-Hervannan koulun musiikkiluokka esiintyy Harjun johdolla Hervannan kirjastossa to 20.4. klo 12.

Kirjaston näyttelyihin ja tapahtumiin on vapaa pääsy.

Lisätietoja:

Tampereen kaupunginkirjasto