Painovapauden 250-juhlavuotta Oulun kaupunginkirjastossa

Onko sana vapaa? – Painovapaus Suomessa 250 vuotta

Oikeus tietää – oikeus sanoa on painovapauden 250-juhlavuoden teema. Kansalaisilla on oikeus tietää julkisen vallan käytöstä – ja oikeus sanoa mielipiteensä julkisessa keskustelussa. Tästä oli kyse jo valtiopäivämies Anders Chydeniuksen aikaansaamassa painovapausasetuksessa vuonna 1766. Julkisuusperiaate sekä kirjoitus- ja painovapaus ovat olleet pohjoismaisen kansanvallan kehityksen perusta. On hyvä keskustella siitä, mitä nämä oikeudet tarkoittavat nykyään.

Painovapauden 250-vuotista taipaletta juhlistetaan Oulun kaupunginkirjaston ja Kalevan yhteistyössä järjestämällä luentosarjalla. Kaikille avoin ja maksuton juhlaluentosarja pidetään Oulun pääkirjaston Pakkalan salissa maanantaisin klo 18.

5.9. klo 18 Kaleva sananvapaustaisteluissa, professori emeritus Jouni Suistola
19.9. klo 18 Sananvapaus yhteisöllisenä välineenä, kirjailija Sirpa Kähkönen
3.10. klo 18 Vapaus ja painovapaus. Anders Chydenius valistuksen poliitikkona, FT, dosentti Kimmo Sarje
17.10. klo 18 Sananvapaus sanomalehdistön historiassa, professori emeritus Raimo Salokangas
31.10. klo 18 Miksi Suomessa on maailman suurin lehdistönvapaus? Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja Elina Grundström

Kalevan toimitus on paikalla kirjaston aulassa maanantaina 5.9. klo 12-18, tiistaina 6.9. klo 12-17 ja keskiviikkona 7.9. klo 12-17. Yleisö voi tulla antamaan palautetta, juttelemaan, kyselemään ja antamaan juttuideoita Kalevaan.

Pääkirjastossa on lisäksi esillä kaksi painovapauden juhlavuoteen liittyvää näyttelyä.

Lehdistön historia -näyttely on esillä ala-aulan vitriineissä syyskuun ajan. Oulu on ollut kautta aikain Suomen huomattavimpia lehdistökaupunkeja. Kansan kaikuja Oulusta – oululaisten lehtien historiaa -näyttely esittelee paikallisen lehdistön historiaa aina 1829 aloittaneesta Oulun Wiikko-Sanomista Kaikuun, Kalevaan ja sodan jälkeen perustettuihin kulttuurilehtiin. Myös viihdelehdillä on Oulussa pitkä perinne: 1905 ensi kerran ilmestynyt Nyyrikki on Suomen vanhin ja ainoa edelleen ilmestyvä kaunokirjallinen viikkolehti.

Oikeus tietää, oikeus sanoa – Painovapaus 250 vuotta -näyttely on esillä toisen kerroksen Piazzalla 15.9. asti. Näyttelyssä kerrotaan tiiviissä muodossa painovapausasetuksesta ja Anders Chydeniuksen elämästä. Näyttelyn on tuottanut Kokkolan yliopistokeskus Chydenius.

www.ouka.fi/oulu/kirjasto/painovapauden-juhlavuosi
www.painovapaus250.fi