Oulun omatoimikirjastot avautuvat myös lapsille ja nuorille

Oulun omatoimikirjastoihin voivat 15.6.2017 jälkeen kirjautua sisään myös lapset ja nuoret. Kirjasto haluaa näin noudattaa kirjastolain tasa-arvoisuusvaatimusta.

Luvan omatoimikirjaston käyttöön saa huoltajan tai takaajan suostumuksella. Huoltajan lupa pitää antaa paikan päällä kirjastoissa, jotta samalla voidaan selvittää omatoimikirjaston käytön vastuut ja lasten turvallisuuteen liittyvät kysymykset. Lupaa ei myönnetä puhelimitse tai sähköpostitse.

Sisään kirjautunut asiakas on vastuussa niin omasta kuin mukanaan tulleiden asiakkaiden käyttäytymisestä. Mahdollisista vahingoista on vastuussa huoltaja. Omatoimikirjastoissa ei ole paikalla henkilökuntaa, niitä valvotaan tallentavalla kameravalvonnalla.

Omatoimiaikana kirjastoon pääsee sisään voimassaolevalla OUTI-kirjastokortilla ja OUTI-verkkokirjaston salanumerolla, jonka saa kirjastosta. Omatoimiaikana asiakkaat voivat lainata automaatilla, noutaa varauksiaan ja palauttaa aineistoa palautusautomaatilla.

Lisätietoa omatoimikirjastoista: ouka.fi/oulu/kirjasto/omatoimikirjastot