Lohjalla avattu uudenlainen kombikirjasto

Lohjan Ojaniittutalossa avattiin uudenlainen kombikirjasto 31.1.2017. Kirjasto on talon koululaisten, päiväkotilasten sekä henkilökunnan käytössä päivittäin ja kerran viikossa auki myös muille asiakkaille. Ojaniittutalo ja sen toiminnot on toteutettu osana Lohjan monitoimijatalot –hanketta, joka puolestaan on osa vuosina 2014 – 2017 toteutettavaa valtakunnallista oppimisympäristöjen kehittämishanketta. Monitoimijatalot -hankkeen tarkoituksena on kehittää koulujen ympärille useampien toimijoiden yhteisiä palvelukeskuksia, joissa lähialueiden asukkaat saavat joustavasti palveluja aamusta iltaan.

Tässä kirjastotoimipisteessä ei ole vakituista kirjastoammatillista henkilökuntaa. Lohjan kaupunginkirjaston pedagoginen informaatikko vastaa kirjaston kokoelmatyöstä ja kirjastonkäytönopetuksesta, mutta päivittäistä kirjastotyötä siellä tekevät koulunkäyntiavustajat.

Ojaniittutalon kirjastossa on n. 2000 niteen kirjakokoelma, joka on pääosin suunnattu 0-13-vuotiaille lapsille ja nuorille. Aikuisten kirjallisuus sekä ruotsinkielinen kirjallisuus on tuotu Lohjan pääkirjastosta siirtokokoelmana. Kokoelmassa on muutama aikakauslehti ja lisäksi Lohjan kaupunginkirjaston digitaaliset palvelut, kuten ePress-sanomalehtipalvelu, ovat asiakkaiden käytössä. Kirjastossa järjestetään myös mm. satutunteja sekä digiopastusta ulkopuolisin voimin.

Ojaniittutalon kirjaston kokoelma ei kuulu Lukki-kimpan (Karkkila, Lohja, Vihti) varauskokoelmaan, eli kirjoja ei voi varata muualle. Kirjasto toimii kuitenkin noutopisteenä, eli kirjoja voi varata muista Lukki-kirjastoista ja noutaa ne aukioloajan puitteissa Ojaniittutalon kirjastosta. Lisäksi kirjastoon voi palauttaa muiden Lukki-kirjastojen kirjoja.