Kirjastolain tehtäviä Kuopion kirjastokorteissa

Uusi kirjastolaki astui voimaan 1.1.2017. Uudistuksen taustalla on kirjastojen monipuolisen tehtäväkentän kuvaaminen ja tehtävien uudelleenmäärittäminen.

Kuopion kaupunginkirjasto on lähtenyt kuvaamaan kirjaston uusia lakisääteisiä tehtäviä innovatiivisella tavalla kuntalaisille. Kuusi lainmukaista tehtävää esitetään kolmessa mielikuvitusmaailmoihin johdattelevassa kuvassa, jotka on tehty yhteistyössä sekä Kuopion kaupungin Markkinointi- ja viestintäyksikön että Kuopion kaupunginteatterin kanssa. Kolmesta fantasiakuvasta on painatettu nyt Kuopion kaupunginkirjaston uudet kirjastokortit. Kirjastossa lukijalle avautuu monta maailmaa, ja nämä kuvat kertovat tarinaa niistä maailmoista. Kirjaston monipuolisesta tarjonnasta jokainen voi löytää itselleen jotain tärkeää.

Uuden kirjastolain mukaiset kirjaston tehtävät ovat esitetty kuvissa seuraavasti:

- Ensimmäisessä kuvassa (Napoleon) on esitetty kirjastolaissa säädetty kirjaston tehtävä tarjota tiloja oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan sekä edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista vuoropuhelua.

- Toisessa kuvassa (etsivä, prätkätyttö ja tabletti) on esitetty kirjastolaissa säädetty kirjaston tehtävä ylläpitää monipuolista ja uudistuvaa kokoelmaa sekä tarjota tietopalvelua, ohjausta ja tukea tiedon hankintaan ja käyttöön sekä monipuoliseen lukutaitoon.

- Kolmannessa kuvassa (Harry Potterin maailma) on esitetty kirjastolaissa säädetty kirjaston tehtävä tarjota pääsy aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin sekä edistää lukemista ja kirjallisuutta.

Kortit tulevat asiakkaiden saataville eri toimipisteissä tammikuun 2017 aikana, jolloin jokainen voi valita mieleisensä kolmesta eri vaihtoehdosta ja vaihtaa vanhan kirjastokorttinsa uuteen kuvalliseen korttiin.

Kuopion kaupunginkirjasto on muutenkin uusinut ilmettään. Uusi logo otettiin käyttöön viime vuonna ja sitä on hyödynnetty kirjastokorttien lisäksi myös kirjaston uusissa kangaskasseissa, joita on saatavilla isona kokona ”megalainaajille” ja pienenä kokona ”kohtuukäyttäjille”. Myös uudessa verkkokirjastossa (kuopio.finna.fi) on hyödynnetty uutta ilmettä.

Kuopion kirjastokortti napoleon

kuopion kirjastokortti prätkätyttö