Kirjastojen digineuvontaa selvittämään YKN:n työryhmä

Yleisten kirjastojen neuvosto päätti kevään 2017 kokouksessa Joensuussa perustaa digineuvonnan työryhmän ja 1.6.2017 Yleisten kirjastojen neuvoston työvaliokunta nimitti siihen jäsenet:

Toenperän kirjastotoimenjohtaja Jaana Sopanen
Sallan kunnankirjasto, kulttuuri- ja kirjastotoimenjohtaja  Nina Sipola
Porvoon kaupunginkirjasto, maakuntakirjastonhoitaja Asko Autio
Turun kaupunginkirjasto, projektisuunnittelija Anne Heino
Helsingin kaupunginkirjasto, johtava pedagoginen informaatikko Pirjo Sallmén
Kirjastot.fi, viestinnänsuunnittelija Päivi Litmanen-Peitsala (siht.)

Taustaa:

Ote YKN 1/2017 kokouksen pöytäkirjasta:

"Kirjastot ja digineuvonta

Julkisen hallinnon palvelut ja yhteydenotot siirtyvät verkkoon. Monet palveluiden käyttäjät ovat henkilöitä, jotka eivät lainkaan käytä verkkoa ja joiden on vaikea verkon käyttöä oppiakaan. Valtiovarainministeriössä on käynnissä AUTA-hanke, jonka tarkoituksena on kartoittaa, millä tavoin näitä syrjään jääviä autetaan (...)  Päätettiin, että YKN:n työvaliokunta kokoaa työryhmän miettimään, mikä on kirjastojen neuvontaan istuvaa digineuvontaa ja missä ylittyvät asiantuntemuksen ja yksityisyyden rajat."

Kysely kuntiin loppukesällä

Työryhmän tehtävänä on ensi vaiheessa kartoittaa kyselyn avulla digineuvonnan tämän hetkinen tila eri kunnissa: resurssit, neuvonnan laajuus, kunnan tarjoama resurssi esim. laitteina, kirjaston tiloissa muiden tarjoama digiapu, tunnistetaanko paikkakunnalla toimivat vertaistukiryhmät, mikä on henkilökunnan osaamisen taso ym.

Kirjastot.fi toteuttaa kyselyn omalla työkalullaan levittäen sitä maakuntakirjastojen ja mahdollisuuksien mukaan AVI-tarkastajien avulla. Tulokset pyritään saamaan valmiiksi syyskuussa, jonka jälkeen työryhmä analysoi tilanteen ja yhdessä YKN:n työvaliokunnan kanssa ja muodostaa työryhmän lopullisen tehtävän kohti YKN:n syyskokousta. Kyselyn tulokset ovat käytettävissä myös VM:n Auta-hankkeen ja muiden kansalaisten digineuvontaa suunnittelevien kanssa käytävissä keskusteluissa.

Ruotsissa selvitetty neuvonnan laajuutta ja resursseja

Ruotsin kirjastoseura on vastikään kartoittanut kyselyjen ja haastattelujen avulla Ruotsin kirjastojen digineuvonnan tilannetta. Raporttiin sisältyy kirjastojen digineuvonnan laajuutta koskeva osuus, joka muistuttaa Suomessa vuonna 2015 tehdyn kyselyn sisältöä. Raportissa on käsitelty myös kirjastojen mahdollisuuksia digineuvontaan, mitä nyt loppukesän kyselyllä myös Suomessa pyritään selvittämään.

Yleisten kirjastojen neuvoston kevätkokouksen 2017 pöytäkirja
Valtiovarainministeriön AUTA-hanke
Uutinen Ruotsin kirjastoseuran selvityksestä kirjastojen digiopastuksista