Nuotit kirjastosta vai verkosta? Rose Sirviön opinnäyte tuo esiin asiakasnäkökulmaa

Sirviön opinäyte valaisee nuottitarpeita formaattien murrosvaiheessa

Musiikkikirjastoalalle erittäin tervetullut opinnäyte Nuotit kirjastosta vai verkosta? - kirjaston asiakkaan näkökulma käsittelee painetun musiikin kirjasto- ja digitarjontaa asiakkaan näkökulmasta. Rose Sirviön moniulotteinen opinnäyte on luettavissa Theseuksessa 26.6.2015 alkaen. Sirviön työ on olennaista luettavaa musiikkikirjastotyötä tekeville asiakaspalvelun ja digikehityksen kautta.

* * *

Turun AMK:lle tehdyssä opinnäytetyössä Sirviö tutkii kirjaston asiakkaiden nuottien hankintatapoja keskittyen otsikon kysymykseen nuotit kirjastosta vai verkosta. Sirviö kartoittaa myös laajemmin nuotteja ja partituureja käyttävien ihmisten erilaisia toimintaympäristöjä.

Espoon Sellon kirjaston tilaama työ on kehittämistutkimus, jonka tulosten avulla voidaan kehittää Sellon ja muiden musiikkikirjastojen nuotteihin liittyvää toimintaa. Työn kohdekirjastoina ovat Sellon ja Tapiolan kirjastot Espoossa. Opinnäytetyön lopussa esitetään kehittämisehdotuksia yleisten kirjastojen musiikkiosastojen nuottipalveluihin.

Tuomas Pelttari, toim.

Rose Sirviö.