Pikaohje pelitoimintaan kirjastoissa

11 kohdan pikaohje kirjastoille pelitoiminnan toteutukseen

1. Vastuuta jokainen pelitoiminta/palvelu nimeämällä vastuuhenkilöt toiminnalle

Huomioi tämä myös kyseisen henkilön työajassa/resursseissa järjestettävän toiminnan mukaan. Yksinkertaisen pelitapahtuman tai kerhon toteuttamiseen ei välttämättä kulu isokaan siivu työajasta, kun taas suuremman, yhteistyökumppanien kanssa toteutettava tapahtuma vaatii oman aikansa jotta kaikki asiat tulee hoidettua hyvin.

2. Mieti minkälainen pelitoiminta sopisi kirjastollesi / kirjastotilaasi

Kirjastot sopivat hyvin pelaamiseen. Esimerkiksi lukusalin voi ottaa tapahtuman ajaksi käyttöön. Jos pelaatte lautapelejä, on hyvä varmistaa että pöytiä ja tuoleja on tarpeeksi pelaajille. Rauhallinen tilakaan ei olisi pahitteeksi. Mikäli uskot että pelitapahtumasta tulee muualle kirjastotilaan paljon ääntä, on ensiarvoisen tärkeää tiedottaa siitä näkyvästi etukäteen, esimerkiksi julistein kirjastotilassa. Tässä muutamia ideoita tapahtumien toiminnaksi.

3. Digitaaliset pelit

Monissa kirjastoissa on pelikonsoli asiakkaiden käytössä. Erillistä pelikerhoa tai -tapahtumaa varten voit ottaa pelikonsolin syrjään ja vaikkapa heijastaa siitä tulevan kuvan videotykillä seinälle. Pelikonsolit ovatkin oiva laite vaikkapa peliturnausten järjestämiseen. Peleiksi sopivat hyvin vaikkapa urheilupelit (FIFA, NHL jne), ajopelit, tai aikuisemmille pelaajille myös räiskintä/toimintapelit. Jos järjestät peliturnauksen kannattaa tsekata ainakin nämä asiat:

  • Muista varmistaa että sinulla on tarpeeksi ohjaimia ja ne on kaikki ladattu.
  • Varmista myös, että kaikki pelaajat ovat tarpeeksi vanhoja pelaamaan valittuja pelejä ja valvo pelien ikärajoja.
  • Reilu peli on tärkeää. Varmista myös että turnaus on kaikille osallistujille reilu ja tasapuolinen.
  • Jos tulee riitaa tai ongelmia niin toimi niin kuin muutenkin. Turnaus vain tauolle kunnes asiat on selvitetty ja mahdolliset ongelmat ratkaistu.

Jos kirjastossasi ei ole pelikonsolia niin hyvä vaihtoehto on järjestää selainpeliturnaus. Silloin kannattaa varata vaikkapa yksi kirjaston asiakaskoneista selainpeliä varten tapahtuman ajaksi. Kun valitset pelin, kannattaa varmistua etukäteen itse siitä, että kyseinen peli varmasti toimii pelikäytössä olevan koneen selaimessa. Hyviä selainpelejä löytyy esimerkiksi osoitteista Älypää.com & Pelikone.fi Lisäksi jos kirjastossasi on jokin tablettitietokone (esim: iPad tai Android) voit järjestää pelaamista myös sen ympärille. Esim ”voita kirjastolainen Angry Birdsissä” tms.

4. Lautapelit ja korttipelit

Lauta- tai korttipelitapahtumia on leppoisaa ja helppoa järjestää. Tarvitset siis:

  • Pelin/pelejä jota pelataan
  • Hyvän tilan jossa pelata
  • Pöytiä ja tuoleja
  • Ihmisen joka osaa hyvin pelin säännöt ja on kärsivällinen

Mikäli haluat kisata/järjestää turnausmuotoisen lautapelitapahtuman, kannattaa miettiä etukäteen seuraavia asioita:

  • Montako osallistujaa turnaukseen mahtuu?
  • Mitkä ovat turnauksen säännöt?
  • Mikä on palkinto?
  • Kauanko turnaus kestää?
  • Kauanko yksittäinen peli (arviolta) kestää?
  • Kuka on tuomari? Miten tuomarin auktoriteettia korostetaan?

Jos pelaatte kirjallisuuteen perustuvia- tai muuten tunnelmallisia pelejä, kannattaa varata pelialueen viereen myös aiheeseen sopivaa aineistoa. Esim: lautapeli ”Elder Sign”in kanssa sopivat H. P. Lovecraftin teokset.

5. Roolipelit / saturoolipelit / aarteenetsintä

Roolipelit ovat erinomainen esimerkki pelillisestä tarinallisesta kirjastopalvelusta. Roolipelikerhon/-tapahtuman vetäjän täytyy olla hyvin perillä pelattavasta roolipelistä kaikkine sääntökoukeroineen ym. Myös itse kirjoitetut seikkailut sopivat oikein hyvin kirjaston roolipelikerhoihin. Kannattaa myös rohkaista osallistujia jatkamaan roolipeliharrastusta itsenäisesti tapahtuman lopuksi.

Pelit voivat olla hyvinkin erilaisia. Aikuiselle kohderyhmälle sopii hyvin vaikkapa Fantasia-, SciFi- tai kauhuseikkailu. Lapsille taas vaikkapa interaktiivinen tarina / satu jossa jokainen saa pelata lempi satu/sarjakuva tai pelihahmoaan. Apuja löytyy kun avaa suunsa, roolipelaamista harrastavia kirjastolaisia löytyy kirjastolaisten joukosta ilahduttavan paljon.

Voit myös saduttaa lapsia ja ohjata vierestä kun lapset kertovat sadun itse keksimillään hahmoilla ja toimivat siis pelinjohtajina myös itse.

Aarteenetsinnän voit järjestää joko ulko- tai sisätiloissa.  Etsittäviä aarteita voi kätkeä hyvin kirjahyllyihin ja muihin kätköpaikkoihin kirjastossa. Kirjastojen ulkopuolella olevien aarteiden kätköpaikat tulisi olla helposti saavutettavissa ilman että syntyy mahdollisia vaaratilanteita. Vihjeitä aarteiden kätköpaikoista voi antaa valokuvin ja tekstinpätkin. Aikuisemmalle porukalle voit taas järjestää mysteerinratkomis- tai geokätkentätapahtuman. Aarteenetsintätapahtumiin osallistuminen vaatii ylimääräisen vaivan näkemistä joten osallistuville olisi kiva olla joku pikku palkinto tai muisto.

6. Kirjasto-olympialaiset: Tiedonhakuhaaste tai aakkostustehtävä

Kirjasto-olympialaiset ovat leikkisä ja pelillinen tapa demonstroida kirjastojen arkea osallistuville. Kisat sopivat loistavasti esimerkiksi Lainan päivän ohjelmaksi. Tässä muutamia ehdotuksia kirjasto-olympialaisten lajeiksi:

  • Tiedonhakuhaaste :

    • Voit laatia tiedonhakuhaasteita ja ottaa aikaa kauanko asiakkaalla kestää selvittää niihin vastaus.
  • Aakkostusvimma :

    • Ota kärryllinen kirjoja ja laita kirjat sekaisin. Anna asiakkaiden kisata kirjojen aakkostamisessa kärryyn. Kirjat kannattaa numeroida etukäteen, jotta saat ne seuraavaa kilpailijaa varten sn. ”samalla tavalla” sekaisin.
  • Kärryralli/-viesti :

    • Tee esterata jonka selvittämiseksi pitää kuljettaa kirjakärry sovittua reittiä. Voi teipata lattiaan alueen jolla kärryn on pysyttävä. Ylittämisestä vaikkapa 5sek aikasakkoa.
  • Taidekirja-teräsmies:

    • Etsi kirjastosta kaksi painavaa taidekirjaa. Kilpailijat pitävät kirjoja sivuille ojennettujen käsien varassa. Kestävin kannattelija voittaa.
  • Ääninäyte :

    • Etsi joku tuttu sävellys ja soita siitä pätkä. Pyydä osallistujia etsimään kyseinen kappalekirjaston kokoelmasta. Nopein voittaa.

Voit keksiä myös lisää kirjastoaiheisia haasteita itse.

7. Peliaiheinen paneeli, luento tai keskustelutilaisuus

Peliaiheiset paneelit ja keskustelutilaisuudet ovat olleet suosittuja sekä kirjastoissa että muualla. Kohderyhmä ja aihe kannattaa aina valita tarkasti ja ajankohtaisesti. Voit pyytää esimerkiksi pelaajia kertomaan harrastuksestaan tai suosittelemaan hyviä pelejä vaikkapa pukinkonttiin.

Myös avoimempi tarinavetoinen lähestymistapa on hyvä. Voit esimerkiksi kysyä vierailta minkä tarinan / klassikkokirjan he haluaisivat kokea pelimuodossa. Peliasiantuntijoita löydät esimerkiksi tämän linkin takaa.

8. Peliaiheinen digitarina 

Voit yhdistää pelit myös muuhun mediakasvatukseen. Esimerkiksi digitarinan voi tehdä pelisuunnittelun muotoon. Digitarinoiden aiheina voisivat olla vaikkapa esim.:

  • Suunnittele neljä maailmaa peliin tms?
  • Kerro tarina pelihahmon silmin.
  • Pelihahmon päivä.
  • Jne..

9. Markkinointi

Pelitapahtumista ja toiminnasta kannattaa mainita omissa tiedotuskanavissa sekä mahdollisin mediakirjein. Hyviä kanavia ovat sosiaalisen median työkalut, kirjaston omat kotisivut, lehtien menovinkit-palstat jne.

10. Jos et halua/ehdi järjestää pelitoimintaa itse

Voit tarjota asiakkaille mahdollisuutta järjestää oma pelitapahtumansa kirjastossa. Kirjoita esimerkiksi tiedote jossa kutsutaan asiakkaita järjestämään pelitapahtuma tai pelitapahtumia kirjastoon. Kirjaston ei tarvitse välttämättä tarjota kuin tilat/kalusteet. Tästä kannattaa kuitenkin aina sopia etukäteen tapahtumien järjestäjien kanssa.

Voit tarjota kirjastoasi paikaksi pelipäivätapahtumalle paikallisille pelijärjestöille.

Näitä ovat esimerkiksi lautapeliseura, Suomen Tanssipelaajat ry, Verkkopeliyhdistys Insomnia ry, VECTOR – Suomen Verkkopeliyhdistys ry, The Group ry, Peliliiga oy, Finnish Gaming Community ry, Suomen Tanssipelaajat ry, Snooze ry, Exelon Gaming / Sysvia oy, Lantrek ry, Rytmipelaajat, Porin Taistelupelaajat ry, Skynett ry, Clan Troopers Finland ry, Garde-party ry, Urbanlan ry, Paragon Gaming oy, ESport Challenge Oy

11. Yleisiä ohjeita ja muuta huomioitavaa

Tapahtumia järjestettäessä on hyvä huomioida: (checklist)

  • Turvallisuusasiat (kirjaston oman turvallisuussuunnitelman mukaan)
  • Mikäli tapahtumassa on tarjolla jotain syötävää / juotavaa, kannattaa suosia kestoastioita tai maatuvia kertakäyttöastioita, tee hankinnat hyvissä ajoin.
  • Tekniikka jos sellaista on käytössä kannattaa testata etukäteen.
  • Jos tapahtumassa pelataan jotakin tiettyä peliä, kannattaa tapahtuman vetäjien tutustua peliin etukäteen.
  • Myös palautetta kannattaa kerätä. Palautelomake jossa on ”rasti ruutuun”- kysymyksiä on helpoin täyttää.
  • Kirjastossa järjestettävä pelitoiminta tulisi olla maksutonta ja avointa. Kuitenkin jos pelattavana on ikärajallista sisältöä (esim. konsolipelit) on ikärajojen valvonnasta pidettävä huolta.

Pelit pyörimään!