Finto-sanastopalvelun kehitys jatkuu uudessa hankkeessa

Finto-sanastopalvelua ja siihen liittyviä ontologioita kehitetään jatkossa Yhteiset tiedon hallinnan sanastopalvelut tutkimus- ja kehittämishankkeessa ajalla 1.6.2016–31.12.2018.

”Finto-sanastopalvelua on aiemmassa hankkeessa kehitetty valmiiksi palveluksi. Nyt tarkoituksena on parantaa Finton ontologioita kuten Yleistä suomalaista ontologiaa ja siihen liittyviä erikoisontologioita. Tulemme kehittämään automaattista sisällön kuvailua, sanastojen linkityksiä ja sitä kautta mahdollistamaan uusia ominaisuuksia hakuihin”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Matias Frosterus.

Tutkimus- ja kehittämishankkeen ja sen tulosten pohjalta ontologiat myös integroidaan saumattomaksi osaksi kansallista palveluarkkitehtuuria. Keskeisiä painotuksia ovat linkitettyjen ontologioiden kokonaisuuden hiominen sekä siihen liittyvät muutoksenhallinnan prosessit. Tiedonhakijan iloksi hanke pyrkii mahdollistamaan ontologioiden suomien uusien ominaisuuksien hyödyntämisen myös Fintoa käyttävissä hakujärjestelmissä, kuten organisaatioiden omilla kotisivuilla ja tietokannoissa.

Fintoa käytetään tai ollaan ottamassa käyttöön laajalti kirjastoissa, arkistoissa ja museoissa, mutta myös laajemmin koko julkisella sektorilla. Uudet käyttäjätahot tuovat mukanaan uusia toiveita ja Finto-palvelua kehitetään jatkuvasti vastaamaan näihin tarpeisiin.

Hanketta rahoittavat valtiovarainministeriö sekä opetus- ja kulttuuriministeriö, ja se on osa laajempaa Yhteinen tiedon palvelumalli -hankekokonaisuutta. Kokonaisuudessa parannetaan julkisen hallinnon tietojen yhteentoimivuutta.

finto.fi/

Lisätietoja:
projektipäällikkö Matias Frosterus, Kansalliskirjasto, puh. 050 318 5515 matias.frosterus(at)helsinki.fi