Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Kirjastossa on kivaa -ilta järjestettiin Oulun kaupunginkirjastossa, Rajakylän lähikirjastossa. Tapahtuma toteutettiin yhdessä Rajakylän koulun vanhempainyhdistyksen ja Oulun kaupungin nuorisotoimen kanssa. Tavoiteena oli järjestää ilta, jossa kerrottaisiin lukemisen merkityksestä.

Tapahtuman aluksi Rajakylän koulun vanhempainyhdistys sekä Rajakylän nuorisotoimi ja kirjasto esittelivät toimintaansa koululaisille ja koululaisten vanhemmille.

Kirjastossa on kivaa -illan aikana vinkattiin ykkösille suunnattua kirjallisuutta sekä ykkösten vanhemmille sopivaa kasvatuksellista kirjallisuutta. Vinkkauksessa käytettiin myös mediaa esittelemällä uutuuskirjoja powerpoint -esityksenä. Vanhemmille ja lapsille kerrottiin lukemisen tärkeydestä. Kirjasto järjesti tämä osion ja vinkkasi ekaluokkalaisille sopivaa kirjallisuutta sekä kasvatustieteellistä kirjallisutta ekaluokkalaisten vanhemmille.

Vanhempainyhdistys järjesti kirjastossa lapsille satutuokion ja ohjasi valmiiksi tulostettujen kuvien väritystä. Nuorisotoimi järjesti onnenpyörän pyöritystä lapsille  kirjastossa ja jututti samalla tulevia ekaluokkalaisia.

Lukuiloa tuotiin esille uudella tavalla.

Suositeltava ajankohta
Iltapäivä - ilta
Toimijat ja yhteistyötahot
Oulun kaupunginkirjasto
Rajakylän koulun vanhempainyhdistys
Oulun kaupungin nuorisotoimi
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Projektori ja valkokangas kirjallisuuden esittelyyn.
Tulostettuja värityskuvia satuhahmoista lasten toiminnalliseen tuokioon.
Onnenpyörä lasten toiminnalliseen tuokioon.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Tapahtuma toteututaan yhteistyönä paikallisen vanhempainyhdistyksen ja nuorisotoimen kanssa. Tapahtuma toteutetaan kirjaston tiloissa. Tapahtuman sisältö on kirjallisuuden esiin tuominen ja lukemisharrastuksen edistäminen uudella, iloisella tavalla.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Järjestelyt tulee aloittaa vähintään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa.
Tiedotus
Tiedotus ennen tapahtumaa on kirjaston tiedotusta. Lisäksi vanhempainyhdistys tiedotti jäsenilleen tilaisuudesta.

Tapahtuman aikana toimijat kertoivat osioistaan tapahtuman alussa.
Muuta huomioitavaa
Osallistujat saivat vapaasti valita mihin osiohin halusivat ottaa osaa
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Tapahtumapäivänä tulee ottaa huomioon eri-ikäiset osallistujat. Tilojen käytöstä sopiminen eri toimijoiden välittä on tärkeää.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Oulun kaupunginkirjasto, Rajakylän kirjasto