Opiskelijoille uusia e-kirjoja – Kansalliskirjasto edistää sähköisten kurssikirjojen tarjontaa

Kuva poistettu.

Opiskelijoiden on nyt entistä helpompaa päästä käsiksi kurssikirjoihin, sillä yliopistot ja ammattikorkeakoulut voivat hankkia kotimaisia kurssikirjoja e-kirjoina aiempaa laajemmin. Kurssikirjoja on saatu opiskelijoiden ja opettajien käyttöön osana kansallista hanketta, jossa kirjastojen ja kustantajien yhteistyöllä edistetään suomalaisten kurssikirjojen saatavuutta sähköisessä muodossa. Ratkaisuja on etsitty erityisesti e-kurssikirjojen kirjastotarjontaan ja hinnoittelumalleihin.

E-kirjoista on apua opintoihin, sillä kirjaston painettuja kurssikirjoja ei aina ole riittänyt kaikille. E-kirjaa pystyy lukemaan myös kotona, mikä on etäopiskelijalle helpotus, kun kirjaa ei tarvitse lähteä hakemaan kirjastosta,” toteaa sosiaalialan opiskelija Pirjo Ojala Lapin ammattikorkeakoulusta

Hanketta vetää Kansalliskirjasto, ja siihen osallistuvat useiden yliopisto- ja ammattikorkeakoulukirjastojen lisäksi kustantajat Edita, Gaudeamus, PS-kustannus ja Vastapaino sekä e-kirjapalveluja tarjoava Ellibs. Kirjat ovat käytettävissä Ellibsin e-kirja-alustalta.

Kurssikirjahankkeessa kehitettyjen mallien ansiosta kotimaisia e-kirjoja voi hyödyntää myös isoilla kursseilla, joilla kurssikirjojen saatavuuteen kohdistuu suuri paine juuri ennen tenttejä. E-kirjat saa asiakkaiden käyttöön heti, eikä tilauksen saapumista tarvitse odotella,” kiittelee kirjastoamanuenssi Tytti Leppänen Jyväskylän yliopiston kirjastosta.

Sähköiset kurssikirjat ovat korkeakoulukirjastojen hankittavissa lukuvuonna 2015 - 2016. Tänä aikana Kansalliskirjasto kerää kirjastojen, kustantajien ja käyttäjien kokemuksia e-kurssikirjojen ostamisesta, myynnistä ja käytöstä.

Ensi vuonna julkaistavassa raportissa kerrotaan hankkeen tuloksista, jolloin kerätyt kokemukset ovat muidenkin alan toimijoiden hyödynnettävissä. Hankkeessa saatavien kokemusten toivotaan edistävän laajemminkin kotimaisten kustantajien ja kirjastojen mahdollisuuksia e-kirjojen tarjontaan.

Lisätietoja

Paula Mikkonen, tietoasiantuntija, Kansalliskirjasto paula.mikkonen@helsinki.fi / puh: 050 464 1794

Leena Kaakinen, kustannusjohtaja, Gaudeamus leena.kaakinen@gaudeamus.fi / puh: 050 5401 303

Miina Ojaniemi, kustannuspäällikkö, Edita Publishing miina.ojaniemi@edita.fi / puh: 040 860 2768