Klassikkokirjasto - lisää vapaita kirjoja netissä

Yleisten kirjastojen e-aineistojen tarjoajan eKirjaston lisäksi verkosta löytyy myös muita palveluja, jotka tarjoavat vapaasti käytettäviä digitoituja aineistoja. Gutenberg on monille tuttu, nyt on auennut myös Klassikkokirjasto:

Helsingin yliopisto ja kansalliskirjasto digitoivat kaunokirjallisuuden klassikoita. 600 teosta on jo avoimesti saatavilla – mihin maailmankolkkaan tahansa.
Minna Canth, Aleksis Kivi ja Juhani Aho. Kun on puhe klassikoista, nämä kolme kirjailijaa kuuluvat kiistatta kirjallisuutemme kärkikaartiin. Nyt heidän ja lukuisten muiden suomalaiskirjailijoiden teoksia voi lukea Klassikkokirjasto-verkkopalvelussa.

Palvelun takana on kotimaisen kirjallisuuden professori Jyrki Nummen johtama projekti, jonka tuloksena verkossa on tähän mennessä julkaistu noin 600 digitoitua suomen- tai ruotsinkielistä klassikkoteosta yhteensä 38 kirjailijalta.

‒ Digitoinnilla varmistetaan sekä vanhojen kirjojen säilyminen että laajempi lukijakunta, professori Nummi sanoo.

Suomessa palvelu on ensimmäinen laatuaan, mutta naapurimaista vastaavia löytyy, muun muassa Litteraturbanken Ruotsissa ja Bokselskap Norjassa.

Harvinaisuudet saataville

Klassikkokirjasto tuo tarjolle muutoin vaikeasti saatavilla olevia teoksia.
‒ 1800-luvulla julkaistuja ensipainoksia pystyi aikaisemmin lukemaan vain paikan päällä Kansalliskirjastossa. Verkkopalvelumme tuo kirjat PDF-muodossa jokaisen käytettäviin, oli lukija missä päin maailmaa tahansa, Nummi kertoo.
Palvelu on siis iso kädenojennus suomen kieltä ja kirjallisuutta Suomen ulkopuolella tutkiville ja opiskeleville. Kulttuuriamme opiskellaan maailmalla lukuisissa yliopistoissa.

Haave tuoreemmasta kirjallisuudesta

Klassikkokirjaston laajennustyö jatkuu kaiken aikaa. Kokoelmaan valitaan arvokkaaksi katsottua kirjallisuutta, jota on luettu usean sukupolven ajan.
‒ Toisaalta kirja voi tulla valituksi kirjallisuushistoriallisen merkityksensä perusteella, vaikka sitä ei tänä päivänä enää aktiivisesti luettaisikaan, Nummi tarkentaa.

Klassikkokirjasto koostuu pääosin vanhoista teoksista, joita tekijänoikeuslaki ei enää koske. Pitkän tähtäimen tavoite on saada mukaan myös tuoreempaa kirjallisuutta, mutta se edellyttää sopimuksia julkaisijoiden kanssa.

Tekstejä saa muokata – vaikkapa opetuskäyttöön

Kirjojen lisäksi verkkopalvelu sisältää kaunokirjallisuuteen liittyvää tutkimustietoa, kuten bibliografioita ja kattavan kokoelman viitteitä. Saatavilla on myös suomalaisen kirjallisuudentutkimuksen vuosikirja Joutsen – Svanen, johon on koottu eri puolilla maailmaa tehtyä suomalaiskirjallisuuden tutkimusta.

Tekstejä saa kopioida omaan käyttöön ja muokata

Kaikki verkkopalvelun sisältämät teokset on OCR-editoitu ja tallennettu palveluun muokattavassa muodossa. Tekstejä voi myös kopioida omaan käyttöön, ja teoshaun tehdä esimerkiksi kirjoittamalla hakukenttään otteen kirjasta.
‒ Muokattavuus takaa esimerkiksi koulujen opettajille monipuoliset mahdollisuudet käyttää tekstejä opetusmateriaalin laadintaan, Nummi sanoo.

Uutinen Helsingin yliopiston sivuilla
Klassikkokirjasto
Yleisten kirjastojen e-aineistoja yhdistävä eKirjasto