Kirjastojen opastuskyselyn tulokset

Syksyn aluksi kirjastoilta kysyttiin tietoja opastuksista, jotka koskevat muita kuin kirjaston omia palveluja. Kysely tehtiin Yleisten kirjastojen neuvoston (YKN) pyynnöstä ja sen tulokset käsiteltiin YKN:n syyskokouksessa.

Kyselystä ilmeni, että kirjastoissa opastetaan runsaasti tietotekniikkaa ja annetaan neuvontaa erilaisissa verkkopalveluissa. Opastukset ovat yleisiä, niiden suunnittelu ei yhtä yleistä.

YKN:n syyskokouksen pöytäkirjasta löytyvät tarkemmat tiedot opastuskyselyn sisällöstä ja vastaukista johtavan pedagogisen informaatikon Lea Kuusiratin esityksen yhteydestä .

Asiaan voi tutustua myös katsomalla Kirjastokaistan video, jossa kirjastotoimenjohtaja Tuula Haavisto esittelee opastuskyselyn aineistoa Pedagogiikka kirjastossa -koulutuspäivässä.

YKN:n kokous päätti, että kyselystä tehtäviin johtopäätöksiin palataan työvaliokunnan kokouksissa vuoden 2016 aikana.