EU:n tuomioistuin mahdollistaa konsolipelien runsaamman lainaamisen kirjastoissa

Espoon kaupunginkirjaston tiedote 2.7.2015

Euroopan Unionin tuomioistuimen päätös ja Suomen Tekijänoikeusneuvoston tuore lausunto mahdollistavat kirjastojen konsolipelikokoelmien huomattavan laajentumisen

Tähän mennessä kirjastot ovat voineet lainata vain pienen osan markkinoilla olevista konsolipeleistä. Pelien lainaus on tekijänoikeuslain aiemman tulkinnan mukaan vaatinut erillisen luvan pelien tuottajilta. Lupa on ollut kallis ja sitä ei ole moniin peleihin saanut. Espoon kaupunginkirjasto piti tätä tulkintaa Euroopan Tuomioistuimen ns. Nintendo-päätöksessä (Case C-355/12) asettaman linjan vastaisena ja pyysi Tekijänoikeusneuvostolta kannanottoa päätöksen vaikutuksista kirjastoihin. Tekijänoikeusneuvosto on nyt antanut lausuman (2015:8), että erillistä lainauslupaa ei tarvita. Lausunto vahvistaa Espoon kaupunginkirjaston tulkinnan oikeaksi.

Tekijänoikeusneuvosto on opetus- ja kulttuuriministeriön asettama tekijänoikeuslain asiantuntijoista koostuva elin, joka antaa lausuntoja tekijänoikeuslain tulkinnasta. Lausunnot eivät ole sitovia, mutta niiden asema tekijänoikeuden tulkinnassa on merkittävä ja tuomioistuimet ovat ratkaisuissaan niitä noudattaneet.

”Konsolipelejä koskevat nyt samat lainaussäännöt kuin kirjoja”, muotoilee Espoon kaupunginkirjastoa prosessissa avustanut Joni Hatanmaa Asianajotoimisto Hedman Partnersista. Unionin tuomioistuin piti konsolipelejä itsenäisinä teoksina, joita ei voi supistaa pelkästään tietokoneohjelmaksi. On siten loogista, että niihin ei Suomessakaan enää sovelleta tietokoneohjelmia koskevia lainausrajoituksia, kuten Tekijän-oikeusneuvosto on nyt linjannut. Odotan päätöksen myötä lainattavien pelien nimikkeiden ja määrän lisääntyvän merkittävästi.”

Espoon kaupunginkirjasto aikookin nyt täydentää konsolipelien kokoelmaansa takautuvasti – monet kokoelmista puuttuneet klassikot ja huippupelit saadaan kirjastojen hyllyille. Mikä tärkeintä, tulevaisuudessa uutuuspelejä pystytään hankkimaan huomattavasti aiempaa kattavammin. Kirjasto tukee pelikulttuuria ja osallistuu sen rakentamiseen monella rintamalla: konsolipelien lisäksi kirjastosta löytyy lautapelejä ja pelikavereita.

Lisätietoa:
Jaana Tyrni, Espoon kaupunginkirjasto, puh. 050 330 1762