Kirjastot.fi-sivusto uudistui

Kirjastot.fi-sivusto uudistui ja vaatii uudelleen kirjautumisen

Kirjastot.fi-sivusto siirtyi uuteen julkaisujärjestelmään. Siirron vuoksi kaikkia käyttäjiä pyydetään rekisteröitymään uudelleen sivuston seuraajiksi ja käyttäjiksi. Vanhat Kirjastot.fi-tunnukset eivät enää toimi.

Rekisteröityminen

Sivustoille rekisteröityminen käy etusivun oikeasta ylälaidasta Kirjaudu-linkin  kautta. Siellä voi luoda uudet tunnukset. Käyttäjätunnus toimii samalla myös allekirjoituksena esimerkiksi keskustelufoorumeja käytettäessä. Rekisteröinnin yhteydessä järjestelmä lähettää vahvistuksen sähköpostiin, missä yhteydessä luodaan oma henkilökohtainen salasana.

Käyttäjätunnusten haltijat ovat ainoastaan Kirjastot.fi-toimituksen tiedossa, eikä niitä luovuteta ulkopuolisille.

Ilmoitusten tilaus

Kun olet rekisteröitymisen jälkeen  kirjautunut sisään,  voit  Tilaa-toiminnon  avulla tilata sähköpostiin Kirjastoalan uutiset ja Ammattikalenterin ilmoitukset: Avoimia työpaikkoja, Haen työpaikkaa, Ajankohtaista tapahtumista ja Koulutukset. Myös kirjastoalan ammattilehtien sisällysluettelot tilataan täältä.

Käyttäjätietoja hallitaan ”Oma sivu”-toiminnon avulla. Oma sivu –alueen kautta voi paitsi tilata, myös muuttaa tilauksia ja omaa salasanaa sekä muita tietoja.

Uutiset uudistuivat

Kirjastot.fi on jo pitkään toiminut kirjastoalan uutisten ja ajankohtaisten ilmoitusten välittäjänä – miltei ainoana sellaisena. Nyt uudistuksen yhteydessä selkiytimme uutistoimintoja. Etusivun Uutiset-valinnalla  pääsee sivulle, jonne on koottu Kirjastoalan uutiset, Ajankohtaista tapahtumista, Uutisia maailmalta sekä linkit suomalaisiin kirjastoalan lehtiin.

Jatkossa Kirjastoalan uutisiin kootaan aikaisemmat tiedotteet ja kirjastoalan ajankohtaiset.

Ajankohtaista tapahtumista toimii kirjastojen tapahtumien ilmoitusten kokoajana sekä paikkana, jonne uutisoidaan tapahtumiin liittyvistä aineistoista, teemapäivistä ym.

Uutisia maailmalta on kirjastoalan uutispalvelu, joka kokoaa ympäri maailman alan lehtien, blogien ja uutispalveluiden uutissyötteet. Myös niitä voi tilata itselleen klikkaamalla Lisää painiketta, jolloin näkymä siirtyy Uutispalveluun. Täältä voi lehtikohtaisesti tilata itselleen syötteen.

Kaikista ilmoituksista voi tilata itselleen syötteen tai ilmoituksen sähköpostiin. Lisäksi nämä ovat saatavissa RSS-syötteinä esimerkiksi kirjastojen intraan. Myös monista Kirjastot.fi:n palveluista on saatavissa syötteet. Ne löytyvät ”Tilaa”-sivulta.

Ammattikalenterin ja Uutisten ilmoitusten jättö

Jatkossa Kirjastot.fi:n sivuille voi lähettää uutisia ja ilmoituksia kahta kautta:

- Kirjastoalan uutisiin jätetään ilmoitus täältä. Täyttämällä ja lähettämällä lomakkeen teet ilmoitusehdotuksen, jonka Kirjastot.fi-toimitus julkaisee. Nämä uutiset näkyvät etusivulla ja uutissivulla.

- Ammattikalenterin osioihin Avoimia työpaikkoja, Haen työpaikkaa, Koulutus ja Ajankohtaista tapahtumista ilmoituksen jätetään Ammattikalenterin lomakkeella. Nämä kaikki julkaistaan ammattikalenterissa ja Ajankohtaista tapahtumista myös Uutiset-sivulla. Ilmoitus tehdään lomakkeelle ja lähetetään Kirjastot.fi:n toimituksen julkaistavaksi.

Ilmoitusehdotuksen jättö ei vaadi kirjautumista.

Keskustelufoorumeille jätetään viesti kirjautuneena

Kirjastot.fi:n uudistuksen yhteydessä on erittäin vähän käytetyt foorumit vedetty julkaisusta ja jäljelle jäävien keskustelupalstojen kirjoittamiskäytäntöä on muutettu. Foorumien puheenvuorot voi entiseen tapaan tilata omaan sähköpostiin ”Tilaa”-sivulta. Nyt on mahdollista määrittää, montako kertaa päivässä viestejä postiinsa haluaa. Vaihtoehdot ovat heti, kerran tunnissa tai kerran vuorokaudessa.

Foorumien keskusteluja voi lukea ”Keskustelut”-osioista KirjastoPro-valikon kautta. Mikäli haluaa osallistua keskusteluun omalla puheenvuorollaan tai avata uuden aiheen, on toimittava kirjautuneena. Tällöin puheenvuoron allekirjoittajaksi tulee käyttäjätunnus.

Keskustelufoorumien käytäntöjä kehitetään vielä syksyn aikana, kun saamme uuden sivuston käytöstä kokemuksia.

Blogi

Kirjastoalan keskiössä –blogi toimii toistaiseksi osoitteessa blogit.kirjastot.fi.  Toisin kuin keskustelufoorumit, Kirjastoalan keskiössä on moderoitu eli toimitettu keskustelualue. Viestin voi kirjoittaa blogin yhteyteen, mutta se julkaistaan vasta Kirjastot.fi:n toimituksen hyväksymisen jälkeen. Tämä siksi, että pyrimme pitämään keskustelun  aina avausaihetta käsittelevänä. Blogiin voi kuka vaan ehdottaa aihetta ja tehdä kirjoituksia. Blogia voi seurata RSS-syötteiden sekä Kirjastot.fi-etusivun kautta. Keskustelun avauksista pyritään tiedottamaan myös Uutisissa.

Kirjastot.fi-palveluiden ylläpito

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun, Kirjastohakemiston, Hankerekisterin ja Tilastotietokannan ylläpitotunnukset ja -osoitteet säilyvät ennallaan.

Uudistuksen yhteydessä uusia palveluja

Kirjastot.fi-sivuston uudistuksen yhteydessä syntyy mahdollisuuksia uusille palveluille: alan markkinointimateriaalin Materiaalipankki, Tapahtumapankki opastusten ja tilaisuuksien ideoista, useita sivustolta erikseen irrotettavia osioita esimerkiksi kirjastojen sivujen osaksi jne. Näistä kerromme erillisillä kirjeillä, joita saat sähköpostiisi vain kun käyt rekisteröitymässä ja tilaamassa viestit. Uutta ovat myös eKirjasto, Digi-kirjasto, uusi Mediakasvatus sekä Okariinon Mediapuisto-peli,  niistäkin erillisissä viesteissä.

Toivomme, että uudistuneen Kirjastot.fi:n tarjonta korvaa uudelleenkirjautumisesta aiheutuvan vaivan. Uusi alusta tarjoaa meille mahdollisuuden kehittää sivustoa kirjastoalan uutis- ja työvälinelähteenä aikaisempaa paremmin. Kehitystyö jatkuu yhdessä käyttäjien kanssa.

Terveisin,
Kirjastot.fi-toimitus