Kirjastot ja verkkopankin käytön opastus

Helsingin kaupunginkirjasto - Yleisten kirjastojen keskuskirjasto on laatimassa ohjetta asiakasopastuksista. Tässä yhteydessä keskuskirjasto on ollut yhteydessä kaupungin juristiin ja tiedustellut, kuinka suhtautua asiakkaan yksityisyyteen mm. pankkien ja Kelan palveluja opastettaessa. Lainoppineen kanta on, että kirjaston pitää palvelutehtävänsä puitteissa myös tarvittaessa opastaa, miten verkkopankkia käytetään. Opastuksen pitää kuitenkin olla lähinnä teknistä ja yleisluonteista.

Juristin mielestä tulee vastuu- ym. ongelmia, jos kirjaston henkilökunta asioi asiakkaan puolesta verkkopankissa tai tekee transaktioita verkossa.

"Henkilökunta voi korkeintaan auttaa asiakkaan verkkopankkiyhteyden avaamisessa, jos hän ei sitä itse osaa. Mutta sen jälkeen suositellaan olemaan erittäin varovainen. Missään nimessä henkilökunnan ei pidä ”painaa” asiakkaan puolesta ”hyväksy”-nappulaa. Mikäli tilisiirto menee väärälle tilille tai verkossa tulee asiakkaan näkökulmasta tehtyä vääriä ostopäätöksiä ja tästä syntyy vahinkoa jollekulle taholle, kirjasto voi pahimmassa tapauksessa joutua vahingonkorvausvastuuseen.

Vastaavanlaisia asiointipaikkoja ovat esim. Kela, Vero, Kanta.fi, mol.fi ja mahdollisesti toimeentulotukiasioissa kaupunki. Kirjasto voi tarjota teknistä avustamista mutta mikäli asiakas tarvitsee avustamista esim. tukihakemusten laadinnassa, asiakas on ohjattava ko. viraston palvelupisteeseen", todetaan juristin neuvoissa

Helsingin kaupunginkirjasto linjaa:

Kirjaston henkilökunta auttaa:
- tiedonhaussa
- kirjaston asiakastietokoneiden peruskäytössä
- tulostamisessa
- kopioimisessa
- asiakirjan skannaamisessa
- e-kirjastoon tutustumisessa

Kirjasto ei ota vastuuta:
- henkilökohtaisten lomakkeiden täytöstä, rahaliikenteestä tai käyttäjän salasanoista
- asiakkaan laitteiden teknisistä vioista
- verkko- ja tietoliikennevioista aiheutuvista haitoista tai ongelmista

Joulupukki tuo taas monelle uusia laitteita, joiden käyttämiseen kirjastosta etsitään apua. Helsingin kaupunginkirjaston linjaus saattaa olla paikallaan myös muissa kirjastoissa.

Eri laitteiden ja verkon opastukseen löytyy valmiita materiaaleja SeniorSurf-sivuilta. Monet aineistoista sopivat myös muiden kuin ikäihmisten auttamiseen.

Opastusmateriaaleja laitteiden ja verkon käyttöön