Tapahtuma- ja ideapankki

Kesto
0-2h
ilmainen
Lisää tietoa: Muutamia euroja voi käyttää mehuun ja muumikekseihin.
Kuvaus ja tavoite

Oulunkylän kirjaston muumiaiheisena lastenlauntaina järjestettiin osana ohjelmaa Taikatalvi-satuseikkailu. Satuseikkailu oli osallistava muuminäytelmä, joka pohjautui Tove Janssonin kirjaan Taikatalvi ja jossa lapset pääsivät itse elämään kirjan tapahtumat. Lapset saivat satuseikkailua varten pukeutua nuuskamuikkusiksi ja pikkumyiksi ja satuseikkailua vetivät Tuutikki (erikoiskirjastovirkailija Sini Helminen) ja Pikku Myy (näyttelijä Minna Rimpilä). Satuseikkailun lopuksi Muumimamma (Iri Isopoussu) järjesti mehukestit. Satuseikkailu oli suunnattu alle kouluikäisille, mutta mukaan halusi myös muutama vanhempi lapsi.

Suositeltava ajankohta
Talvinen viikonloppu.
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjasto järjesti satuseikkailun itsenäisesti, mutta tapahtuma oli osa laajempaa Tove Jansson juhlavuotta.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Lainasimme lasten muumiasuja sekä Muumimamman essun ja käsilaukun. Askaroimme myös asut satuseikkailun hahmoille Tuutikille, Pikku Myylle ja Pakkasrouvalle. Mehukesteille hankimme mehuja ja muumikeksejä sekä soitimme muumimusiikkia. Peitimme satuseikkailun muumitalona toimivan monitoimitilan huonekalut lakanoilla ja "uimahuoneena" toimivaan henkilökunnan pukuhuoneeseen toimme radio-ohjattavan auton, joka päälle laitoimme pipon ja joka siten liikkui itsekseen. Heikkojen jäiden lavastamiseen käytimme satutuntityynyjä ja pulkkamäen rakentamiseen kirjaston fatboyta.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Tove Jansson juhlavuonna tietyille kuville oli neuvoteltu oikeudet. Perikunta on hyvin tiukka, joten muumien kohdalla tekijänoikeuksista on oltava erityisen tarkkana.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Satuseikkailun kulku:

1. Herääminen muumitalossa
- monitoimitilan ikkunapääty/pimeää
- pikkupöydät ja muovituolit peitetty lakanoilla
- lapsille annetaan rooliasut

• kertoja kertoo miten muumitalossa nukutaan talviunta, paitsi tänä talvena, kun väki yllättäen herää. Ikkunat ja ovi on muurautunut umpeen, miten muumitalosta pääsee ulos?

- kulku keittiön oven kautta "uimahuoneeseen"; oven eteen on laitettu este, jonka yli lasten on kiivettävä

2. Uimahuone
- pukuhuone
- värisevä puhelin ja pipolla verhottu radio-ohjattu auto

• Tuutikki kertoo kaapissa asuvasta olennosta ja ettei sitä saa päästää vapaaksi, samoin pukuhuoneessa elävistä ujoista näkymättömistä otuksista. Pipo liikkuu ”itsestään”ja kuuluu outoja ääniä. Tuutikki vie lapset katsomaan onko Myy kenties herännyt.

- siirrytään lastenosastolle

3. Myyn kelkkamäki
- lastenosasto
- fatboy-mäki, tarjotin ja liukuri

• Myy kertoo heräämisestään ja mäenlaskustaan, yllyttää lapset laskemaan mäkeä

- Tuutikki tulee varoittamaan Jäärouvasta

4. Suuri pakkanen eli jäärouva
- Pakkasrouvaksi puettu Iri kulkee kirjaston lasiseinän ohitse

• Tuutikki varoittaa Jäärouvasta ja lataa lapset täyteen jännitystä. Jäärouvaa ei saa katsoa silmiin, ettei jäädy kuoliaaksi. Jäärouva kulkee ulkona ikkunan takana, tulee sisään. Jäärouva kulkee ulko-ovelta henkilökunnan tiloihin, lapset kurkkivat varovasti kirjahyllyjen takaa

5. Talvinuotio
- monitoimitila
- suolakidelamppu

• Tuutikki vie lapset monitoimitilaan ja kertoo talvinuotiosta. Tehdään rituaalitanssi lasten kanssa – laulu auringolle ja tanssia. Myy häipyy jäälle ja Tuutikki päättää rituaalin siihen, että aurinko alkaa lämmittää ja jää sulaa (valot laitetaan päälle, kun aiemmin valaisi vain suolakidelamppu)

6. Jäiden lähtö
- nuortenosasto
- lattiatyynyt

• Pikku Myy keikkuu yhdellä tyynyllä kuin jäälautalla. Lautat ripoteltu pitkin lattiaa ja lasten tehtävä on hyppiä lauttoja pitkin Myyn luo pelastamaan tämä

7. Muumimamman mehukestit
- monitoimitila
- pikkupöydät + tuolit
- mehu + keksit
- musiikki

• Muumimamma on herännyt ja laittanut musiikkia soimaan ja kattanut pöydän. Toivottaa laakson väen tervetulleeksi kevätjuhliin.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Muumimusiikkia kannattaa ajoissa varata, satuseikkailun järjestäjien on hyvä käydä läpi mitä kukakin tekee ja suunnitella mitä puhuu ja mainonta kannattaa aloittaa ajoissa.
Tiedotus
Taikatalvi-satuseikkailu oli osa muumiaiheista lasten lauantaita. Tapahtumasta ja sen ohjelmasta tiedotettiin julisteilla sekä kirjastossa että lähiseudulla ja ilmoitukset lähetettiin Helsingin sanomiin ja paikallislehteen. Tapahtumasta tiedotettiin myös paikallisessa tapahtumakalenterissa.
Muuta huomioitavaa
Pienet lapset voivat pelästyä herkästi. Huoneen pimentämisen sijaan pelkkä hämärä riittää luomaan jännitystä. Samoin pukuhuoneen näkymättömistä olennoista kannattaa sanoa, että ne ovat ujoja eivätkä tahdo pahaa.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Tilan valmisteluun ja rekvisiitan siirtämiseen paikalleen kannattaa varata aikaa. Mehu ja keksit kannattaa asettaa valmiiksi tarjoilua varten.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Oulunkylän kirjasto