Tekijänoikeudenalaisia sanomalehtiä verkkoon

Kansalliskirjaston Aviisi-hanke hyväksyttiin suurimpana EU:n aluerakennerahaston hankkeena Etelä-Savon maakuntahallituksessa 17.11.2014. Aviisi-hankkeen tavoitteena on rakentaa ja pilotoida yhteistyössä sanomalehtikustantajien, Kopioston ja Kansalliskirjaston kanssa toimintamalli, jonka avulla voidaan saattaa 1900- ja 2000-luvun digitoituja tekijänoikeudenalaisia sanomalehtiaineistoja lakisääteistä laajempaan käyttöön sopimalla. Aineistojen laajempi käyttöön saattaminen voidaan toteuttaa yhteistyössä sopien vaiheittain, hallitusti ja luotettavasti yhteiskunnallisia digitaalisten aineistojen saatavuuden tavoitteita tukien.

On merkityksellistä edistää tekijänoikeudenalaisen sanomalehtiaineiston digitaalisena näkyviin ja käyttöön saattamista mediataloissa, tutkimuksessa, opetuksessa sekä vapaan sivistystyön ja yhdistystoiminnassa. Kautta vuosikymmenten suomalaiset ovat lukeneet päivän lehdistä niin politiikan ja talouden kuin taiteen ja kulttuurin ajankohtaiset tapahtumat. Sanomalehdet kertovat ajankuvasta ja antavat näkökulmia.

Nykyisin verkossa avoimia ovat sanomalehdet vuoteen 1910 asti digi.kansalliskirjasto.fi -sivuston kautta.

Sanomalehtiaineistojen käyttöä pilotoidaan Mikkelissä sekä median omassa käytössä että esimerkiksi peruskoulussa, lukiossa, kansalaisopistossa tai kirjastossa. Myöhemmin toimintamallia voidaan laajentaa koskemaan lehtiaineistojen käyttöön saattamista laajemmin eri kohderyhmille paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti. Hanke liittyy digitalisoitumisen tuomaan suureen yhteiskunnalliseen ja rakennemurrokseen. Se on askel kohti avointa yhteiskuntaa ja yhteistyötä julkisen ja yksityisen sektorin kesken. Aviisi-hanke linkittyy Opetus-ja kulttuuriministeriön digitaalisten oppimateriaalien Pilviväylä-hankkeeseen ja se tukee Mikkelin kaupungin strategista LUPAUS-ohjelmaa.

Hanketta toteuttaa Helsingin yliopiston Mikkelissä sijaitseva Kansalliskirjaston digitointi- ja konservointikeskus. EU:n aluekehitysrahastohanketta rahoittavat lisäksi myös Mikkelin kaupunki, Etelä-Savon viestintä/Sanomalehti Länsi-Savo, Viestilehdet/Maaseudun tulevaisuus sekä Kopiosto. Kaksivuotinen hanke toteutetaan vuosina 2015–2016.

Lisätietoja:

Johtaja Majlis Bremer-Laamanen, Kansalliskirjasto, sähköposti:
etunimi.sukunimi@helsinki.fi

Projektikoordinaattori Pirjo Karppinen, Kansalliskirjasto, sähköposti:
etunimi.sukunimi@helsinki.fi

Uutinen Kansalliskirjastotn sivuilla