Tapahtuma- ja ideapankki

lapset
kirjaston henkilökunta
Kesto
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Kirjastoissa, kouluissa ja päiväkodeissa voidaan tehdä tiloja, joissa moniaistisuutta hyödynnetään esim. kirjavinkkauksissa, satutunneilla tai muuten vain elävöittämään tuttua ja tylsää tilaa.

Fantasiatelttoja voidaan tehdä vaikka vuodenajoista tuoden niihin mukaan jotain satumaista.

Esimerkiksi talviteltassa voi olla mukana jouluisuutta tai lumikuningatar, kevätteltassa taas saduista tuttuja eläinhahmoja. Olennaista fantasiateltoille on niiden runsaus ja ne ovat usein esillä pidemmän ajan kuin vain yhden tapahtuman tai päivän. Teltat myös tehdään lapsille, joten lasten näkökulma ja turvallisuus on huomioitava tilan tekemisessä.

Fantasiatiloissa teltta on usein helpompi toteuttaa kuin huone:

• teltta on intiimi, pienempi kuin huone

• teltta on liikuteltava ja voidaan viedä erilaisiin tiloihin

• teltta voi olla itsenäisesti esillä

• teltta toimii satutuntien pitopaikkana, mutta myös itsenäisenä lukupaikkana ja rauhoittumis-/ rentoutumistilana, siellä voidaan myös esittää elokuvia

Lisävinkkejä moniaistisuuden tuomiseen ks.

Aistien-menetelmäopas

Lumossa totetutettuja satutelttoja

Toimijat ja yhteistyötahot
Koulut, päiväkodit
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Teemaan sopivaa rekvisiittaa, kuvia, äänimaailmaa, jotain haisteltavaa, maisteltavaa ja hypisteltävää.

Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Huomioi normaalit tekijänoikeusasiat: lupa taustamusiikille, heijastettaville kuville ja videoille jne. Jos tapahtumaa tallennetaan, pydä osallistujilta lupa aineiston mahdolliseen jatkokäyttöön.

Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Rekvisiitta elävöittää tilan:

• valitaan teeman mukaan

• tila saa olla runsas, värikäs ja rönsyilevä: leluja, yhdessä askarreltuja ele-menttejä (kukat, eläimet, lumihiutaleet jne.), tekstiilejä, tyynyjä, verhoja, valonlähteitä

• esineiden ja tekstiilien pitää olla kosketeltavia ja kestäviä

• jos tila ei ole valvottu, esille ei kannata laittaa liian arvokasta rekvisiittaa

• tilan koristelussa voidaan tehdä yhteistyötä koulun tai päiväkotien kanssa

Moniaistisuutta tilaan saa mm.

• äänimaailma esim. puronsolina, linnunlaulu, jäänpauke

• kaikki on kosketeltavaa, erilaisia tekstiilejä, materiaaleja, kasveja

• valaistus on teemaan sopiva: hämärä, lämmin tai kylmä

• lisävinkkejä moniaistisuuden tuomiseen ks. Aistien-menetelmäopas