Selvitys aluetietokannoista ja niiden tulevaisuudesta

Tampereen kaupunginkirjastossa – Pirkanmaan maakuntakirjastossa toteutettiin 3.12.2013–30.5.2014 Selvitys aluetietokannoista ja niiden tulevaisuudesta -projekti.

Projektin tavoitteena oli kartoittaa Suomen kirjastojen aluetietokantojen nykytilaa, selvittää kirjastojen toiveet koskien aluetietokantojen tulevaisuutta, tarkastella aluetietokantojen suhdetta kansallisen metatietovarannon (Melinda) etenemiseen ja tutkia, minkälaisia vaihtoehtoja alueellisen tiedon/materiaalin säilytyspaikaksi olisi tarjolla.

Konkreettisia selvitettäviä kysymyksiä olivat mm.: missä aluetietokanta sijaitsee, miten aluetietokanta on teknisesti toteutettu ja miten sitä ylläpidetään, millaiset käyttötarpeet ja käyttömäärät aluetietokannalla on, ovatko aluetietokannat jatkossakin tarpeellisia, vai halutaanko niistä luopua, minkälaiset loppukäyttäjälle tarkoitetut hakukäyttöliittymät koetaan kiinnostavimmiksi?

Projektia ovat olleet Tampereella tekemässä projektisuunnittelija Johanna Jauhonen sekä projektipäällikkö Petri Tonteri. Lisäksi perustettiin projektiryhmä. Projektin kokonaisuudessaan voi lukea liitteenä olevasta raportista.