Helsinkiläiset innostuivat valitsemaan kirjastoon kirjoja

Helsingin kaupunginkirjaston asiakkaat osallistava valinta keräsi suuren suosion. Valittavissa olevaan aineistoon tehtiin yli 5000 valintaklikkausta. Kaupunkilaiset saivat valita kirjastoon englanninkielisiä kirjoja viikon ajan 15 000 eurolla 6.-12. lokakuuta. Kirjasto valitsi kokoelmaansa suosikkikirjoja koko rahalla.
– Kiitos kaikille valintaan osallistuneille! Oli iloinen yllätys, että kirjavalintaan osallistuttiin niin ahkerasti ja että kaupunkilaiset paneutuivat valintalistoihin tarkasti, sanoo palveluesimies Kirsi Salminen Helsingin kaupunginkirjaston hankinta- ja luettelointitoimistosta.

Kirjastossa ollaan tyytyväisiä valintakokeiluun.

– On todella hienoa, että ihmiset ovat kiinnostuneita kirjallisuudesta ja kirjaston kokoelmista. Kirjaston kokoelmatyöhön tarvitaan molempia, sekä kirjastonhoitajia että asiakkaita. Tulokset olivat sen verran rohkaisevia, että aiomme jatkaa osallistuvaa kirjavalintaa tulevaisuudessakin, Kirsi Salminen jatkaa.

Nick Hornby ja Tove Jansson suosituimmat

Osallistuvaan valinnassa kirjallisuudesta kiinnostuneet kaupunkilaiset tekivät yhteensä 5 084 valintaklikkausta. Valinnat kohdistuivat 502 eri kirjaan.

Valintaan osallistuneet äänestivät kirjastoon eniten kaunokirjallisuutta, jota valittiin yhteensä 3 997 kertaa. Tietokirjallisuuden valintoja tehtiin yhteensä 1 787.

Eniten valintaääniä keräsivät Nick Hornbyn Funny Girl ja Tove Janssonin Moomin collection -kirjat sekä Joanne M.Harrisin Gospel of Loki.

Kaikki osallistuvan valinnan tilastot löytyvät HelMet.fi:stä.

Kirjasto tilaa 15 000 eurolla yli 600 kirjaa

Kirjasto tilaa kokoelmaansa yhteensä 601 kappaletta kirjoja 520 eri teoksesta.

Kirjat sijoitetaan Pasilan kirjaston englanninkieliseen kokoelmaan lainattavaksi. Myöhemmin ne siirtyvät tulevan keskustakirjaston kokoelmaan, jota kartutetaan jo nyt. Valittujen kirjojen saapumista voi seurata teosten tiedoista HelMet.fi:stä.

Listat, joilta hankittavat kirjat valitaan, on tuotettu yhteistyössä Helsingin kaupunginkirjaston sopimustoimittaja BTJ Finland Oy:n kanssa. Kokeilussa käytettävä 15 000 euron määräraha on osa keskustakirjaston osallistavan budjetoinnin määrärahaa.