Turun uudeksi kirjastopalvelujohtajaksi Aart de Heer

Turun kulttuurilautakunta päätti ottaa 22.10. kokouksessaan Turun kaupungin kirjastopalvelujohtajan virkaan 1.1.2015 alkaen turkulaisen valtiotieteiden tohtorin Aart de Heerin.

Nykyinen kirjastopalvelujohtaja Inkeri Näätsaari jää eläkkeelle kuluvan vuoden lopussa. Kirjastopalvelujohtajan virkaa haki 26 henkilöä, joista yksi veti hakemuksensa pois. Kymmenen haastatellun hakijan joukosta neljälle tehtiin soveltuvuustestit.

Kirjastopalvelujohtajan viran kelpoisuusvaatimuksena on muun muassa ylempi korkeakoulututkinto, kirjastoalan tuntemus ja johtamiskokemus. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää kehittävää ja osallisuutta tukevaa työotetta. Eduksi laskettiin kokemus kirjastoalan ja digitaalisten palvelujen kehittämisestä sekä toimiminen yhteistyöverkostoissa.

Aart de Heer (s. 1958) on valmistunut valtiotieteiden tohtoriksi Abo Akademin tutkijakoulutuksesta vuonna 1999 suuntautumisalanaan informaatiotutkimus ja filosofian kandidaatiksi Groningenin yliopistosta vuonna 1985 pääaineenaan suomen kieli ja kirjallisuus. Lisäksi hän on valmistunut Teknillisen korkeakoulun koulutuskeskus Dipolin Kirjastopäälliköiden valmennusohjelmasta vuonna 2007.

Aart de Heer työskentelee tällä hetkellä Åbo Akademissa johtavana tietoasiantuntijana keskeisinä tehtävinään hankintatoiminnan kehittäminen, aineistohankintojen budjetointi ja henkilöstöjohtaminen. Aiemmin hän on toiminut Åbo Akademissa väitöstutkijana vuodesta 1993 lähtien sekä kirjastoalan opettajana vuosina 1998–2000. Nykyisessä tehtävässään hän on ollut vuodesta 2004 lähtien. Sitä ennen hän toimi Turun kauppakorkeakoulussa tutkijatohtorina neljän vuoden ajan.

Uutinen Turun kaupunginkirjaston sivulla