Vantaan Pähkinärinteellä kolmen toimijan yhteiskirjastotila

Pähkinärinteen kirjasto avattiin tiistaina 7.10. klo 14. Remontin jälkeen kirjaston tilat ovat entistä monipuolisemmin alueen asukkaiden käytössä, sillä jatkossa samoissa tiloissa toimivat myös nuorisotila ja iltapäiväkerho. Kirjastossa otettiin samalla käyttöön Vantaan toinen omatoimikirjasto, joka mahdollistaa kirjaston käytön myös varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolella.

Uusi toimintakonsepti

Talosta kehitetään vantaalaisittain ainutlaatuinen toiminnallinen kokonaisuus, jossa muunneltavat tilat ovat mahdollisimman tehokkaasti asukkaiden käytössä. Nuorisotila ja iltapäiväkerho ovat jo aloittaneet. Tiistaina 7.10. klo 14 avattu kirjaston tila otetaan käyttöön sisustuksen osalta keskeneräisenä, koska tilaa ja kalustusta muokataan uuteen toimintatapaan sopivaksi myös käyttäjien toiveiden mukaan sekä arjen sujuvuutta ja tarpeita tarkkailemalla. Tätä vauhdittamaan Pähkinärinteen kirjastoon palkattiin määräaikainen osallistava muotoilija Suvi Kajamaa. Kajamaa etsii talolle toimintamuotoja, jotka kehittävät Pähkinärinteen alueen yhteisöllisyyttä ja ottavat huomioon myös kestävän kehityksen.

Talo kutsuu käyttäjiä osallistumaan erilaisiin tempauksiin, joista tiedotetaan kirjaston ilmoitustaululla, HelMet.fissä, Vantaa.fissä ja Pähkinärinteen kirjaston Facebookissa. Lokakuussa alkaa kilpailu, jossa etsitään nimeä koko talolle ja myöhemmin, kun tilat on viimeistelty, pidetään juhlat.

Kirjaston aukiolo kolminkertaistuu

Pähkinärinteen kirjaston toimintakulut eivät kasva, mutta taloon odotetaan entistä enemmän kävijöitä. Vuonna 2013 Pähkinärinteessä oli 66 000 lainaa ja 47 000 kävijää. Nyt aukioloaika kolminkertaistuu, sillä kirjastossa otetaan käyttöön omatoimikäytön mahdollistava järjestelmä. Kirjaston henkilökunta palvelee jatkossa maanantaisin, torstaisin ja perjantaisin klo 9–16, ja tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 14–20. Henkilökunnan palveluaikojen ulkopuolella kirjastoa voi käyttää omatoimisesti aamuisin klo 7 alkaen ja iltaisin klo 22 asti myös viikonloppuisin.

Vantaalla omatoimikäytön mahdollistava järjestelmä otettiin ensimmäisenä käyttöön Pointin kirjastossa Kartanonkoskella tammikuussa 2014 ja kokemukset siitä ovat olleet hyviä. Kirjastojen omatoimista käyttöä valvotaan teknisesti mm. kameroilla. Sisään pääsee kirjastokortilla ja tunnusluvulla.

Kolmen toimijan tilat

Henkilöstön määrä säilyy entisellään. Kirjaston työntekijöille jää uuden tekniikan ansiosta enemmän aikaa asiakkaille, mediakasvatukseen ja kirjavinkkaukseen yhteistyössä koulujen ja päiväkotien kanssa. Aineistoa hankitaan mahdollisimman paljon kysynnän mukaan. Kaksi lainaus-/palautusautomaattia ovat erittäin helppokäyttöisiä ja niillä voi mm. lainata kirjoja pinoittain. Tablettitietokoneiden avulla voi tutustua e-kirjoihin ja e-lehtiin tai kysyä lukuvinkkejä Suosittelijalta.

Nuorisotilan pieniin, mutta toimiviin tiloihin sovitettiin nuorten toivelistan kärjessä olleet biljardipöytä ja keittiö. Nuorten muita sisustamiseen ja varusteluun liittyviä toiveita on toteutuslistalla. Kirjaston ja nuorisotilan toiminnassa panostetaan erityisesti lasten ja nuorten mediakasvatukseen. Tiistaisin myös kirjaston asiakkaat voivat pelata biljardia.

Samassa rakennuksessa jo aiemmin toimineen iltapäiväkerhon lapsilla on nyt tilaa temmeltää, sillä heille saatiin huomattavasti enemmän lisätilaa. Iltapäiväkerho toimii arkipäivisin klo 12-17. Iltapäiväkerho ja nuorisotila toimivat tiloissa yhtä aikaa vain maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 15-17.

Kirjaston aukioloajat:
Henkilökunta palvelee: ma, to, pe 9–16, ti, ke 14–20
Omatoimikirjasto joka päivä 7-22
Osoite: Mantelikuja 4, 01710 Vantaa

Lisätietoja:
Mikko Vainio, kirjastopalveluiden johtaja, 09 8392 2816, mikko.vainio@vantaa.fi
Heli Ronkainen, vastaava kirjastonhoitaja p. 09 8393 4947, heli.ronkainen@vantaa.fi

>> Vantaan kaupunginkirjasto