Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Luoda kirjastolla sijaitsevan PokemonGo pelin pokestopin ympärille tapahtuma. Tapahtumassa aktivoidaan lure (houkutin) joka houkuttelee pokemoneja ja pelaajia kirjastolle.

Tavoitteena ajankohtaista mobiilipeli-ilmiötä hyväksikäyttäen saada uusia asiakkaita kirjastoon, sekä pitää kuva kirjastosta tuoreena ja mielenkiintoisena. Kirjaston näkyvyyden lisääminen somessa = saada uusia seuraajia.

Lurettajat Kallion kirjastossa

Suositeltava ajankohta
Iltapäivä, kun ihmiset ovat liikenteessä.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Älylaite (puhelin / tabletti) ja PokemonGo pelaajatili (sekä lure hankittuna).
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Päätetään aika ja suunnitellaan viestintä ennalta. Valitaan tapahtumalle "oma" hashtag. Valitaan kirjastosta sopiva paikka latauspisteelle. Informoidaan henkilökuntaa pelistä ja tapahtumasta, sekä sen tavoitteista.

Päätetään onko tapahtumassa mukana arvonta/palkintoja, ja millä tavalla se toteutetaan. Tässä tapahtumassa oli valokuvakilpailu, jossa asiakkaita pyydettiin kuvaamaan kirjastosta löytämiään pokemoneja ja jakamaan ne somessa tunnisteella #KirjastoLurettaa. Osallistujien kesken arvottiin palkintoja.

Tahtuman aikana asiakkaille tarjotaan mahdollisuus ladata sekä laitteitaan että itseään virvokkeilla (sähkö, kahvi, tee, vesi).

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Tapahtuman voi toteuttaa nopeallakin aikataululla, ensimmäisellä kerralla #KirjastoLurettaa-tapahtuman idea saatiin n. 24 h ennen tapahtumaa. Eniten aikaa menee tapahtumaviestinnän (juliste, somet) ja tapahtumakonseptin viilaamiseen.
Tiedotus
Juliste ja somet (Facebook, Twitter, Instagram). Someviestintä on erityisen tärkeää PokemonGon luonteen vuoksi.

Jos kirjastosta löytyy pelaajia, niin kannattaa hyödyntää esim. Facebookin alueelliset PokemonGo-ryhmät jne.

Tapahtumalle kannattaa kehittää oma hashtag, jotta siihen liittyvät postaukset on helpompi etsiä netistä. Kalliossa käytettiin tapatuman nimenä #KirjastoLurettaa
Muuta huomioitavaa
Kirjastotila siistiksi ja houkuttelevaksi, mielenkiintoisen näköistä aineistoa esille! Varsinkin uusien käyttäjien mielikuvat kuntoon kirjastosta. Kalliossa oli reilu sata pelaajaa, näistä uusia naamoja yli puolet (mutu-tuntuma). Ikäjakauma pelaajilla oli 5 - 50 vuotta.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Varataan henkilökuntaa hoitamaan latauspistettä ja juttelemaan asiakkaiden kanssa. Somen seuraamiseen ja kommentoitiin täytyy varata aikaa.

Latauspisteelle paljon pistokkeita tarjolle.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Kallion kirjasto