Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Satupiknik on ulkona järjestettävä koko perheen tapahtuma. Tapahtuma koostuu nukketeatteriesityksestä/tarinan kertomisesta/leikkimisestä/laulamisesta ja piknik-eväiden, mehun ja keksien, herneiden yms. nauttimisesta. Satupiknik voidaan pitää esim. uimarannoilla, leikkipuistoissa, päiväkotien pihoilla, puistoissa, ostareilla. Satupiknik- tapahtuma saavuttaa ihmiset, jotka eivät tule kesäkuumalla kirjastoon ja tarjoaa iloisen yllätyksen osallistujille.

Suositeltava ajankohta
kesä
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjasto, leikkipuistot, päiväkodit, iltapäiväkerhot, liikuntavirasto (vastaa yleisistä uimarannoista)
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Kirjat, nukketeatteritarvikkeet, pehmoeläimet. Piknik-viltit. Piknik-eväät.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Liikuntavirasto myöntää luvan uimarannoilla tapahtuvien tapahtumien järjestämiseen. Ostariluvat saadaan ostarista vastaavalta isännöitsijältä.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

1. Ideoidaan satupiknik-ohjelma
2. Sovitaan yhteistyökumppanien kanssa aikataulu
3. Hankitaan piknik-eväät
4. Houkutellaan osallistujat vilteille rannalla tai leikkipuistossa
5. Pidetään satupiknik=ohjelma/leikit/laulut ja eväiden nauttiminen

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Kiertue-aikataulun voi halutessaan tehdä touko/kesäkuussa. Satupiknikin voi erinomaisesti järjestää myös pop up- tapahtumana.
Tiedotus
Voi mainostaa etukäteen. Tärkeintä on kuitenkin mennä sinne, missä ihmiset ovat ja tiedottaa tapahtumasta houkuttelevasti/näkyvästi/kovaäänisesti paikan päällä. Heleä-ääninen kilikello toimii hyvin "Satupiknik alkaa, nostakaatte jalkaa" -huutelun lisäksi.
Muuta huomioitavaa
Älä tee piknikistä liian monimutkaista. Ylitä kuitenkin mukavuusalueesi, elävöitä tarinoita itsellesi luontevalla tavalla esim. rekvisiitalla, osallistamisella, lauluilla tai leikeillä. Satupiknik on parhaimmillaan kun kaikilla on kivaa.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Sataako vai paistaako? Jos paistaa, pakkaa nukketeatteri/pehmoeläimet, kirjat ja piknik-eväät ja lähde ulos. Jos sataa, voit järjestää satupiknikin sisätiloissa.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Laajasalon kirjasto