PIKI-kirjastojen e-kirjojen tarjonta kasvaa huimasti

1. huhtikuuta 2014 10:33

Kirjastojen on nyt mahdollista laajentaa e-kirjavalikoimaansa, sillä muutamat suuret kustantajat ovat antaneet osan e-kirjatarjonnastaan kirjastojen hankittavaksi. Tähän asti kirjastot ovat saaneet lainata e-kirjoja lähes ainoastaan pienten kustantajien kokoelmista. Suurten kustantajien myötä pirkanmaalaisten PIKI-kirjastojen yhteinen e-kirjakokoelma laajenee merkittävästi.

PIKI-kokoelmaan on nyt hankittu 180 uutta ja hieman vanhempaakin teosta. Näistä suurin osa on Otavalta, mutta muutama nimeke on saatu myös Bonnierilta eli Tammelta ja WSOYlta. Mukana on kotimaista ja ulkomaista kaunokirjallisuutta sekä jonkin verran myös lasten ja nuorten kirjoja. Aikaisemmin lainattavista e-kirjoista valtaosa oli tietokirjallisuutta.

Otavan valikoiman lisäksi kirjastot voivat hankkia lisenssejä muun muassa Talentumin, Myllylahden ja Mediapinnan kirjoihin. WSOY:n ja Tammen kirjoihin avautuu rajallinen kokoelma, mutta myös näiden kustantajien tuotantoa tulee kevään aikana lisää. Tarjontaa päivitetään Ellibs–kauppaan säännöllisesti.

PIKI-kirjastojen e-kirjakokoelma on ensimmäinen alueelle yhteisesti hankittu kokoelma, joka on kaikkien asiakkaiden käytössä. Asiakkaat pääsivät lainaamaan e-kirjoja 3.12.2012 alkaen. Kokoelmassa oli aluksi noin 170 nimekettä, mistä määrää on hiljalleen kasvatettu.

Asiakkaat ovat ottaneet e-kirjat kiinnostuneina vastaan. Vuonna 2013 e-kirjoja lainattiin yhteensä 3 400 kertaa. Filosofi ja tähtitieteilijä Esko Valtaojan teos Kaiken käsikirja oli vuoden luetuin e-kirja. Kysyttyjä olivat myös Ilkka Pernun Totuuksien tavaratalo ja Anu Silferbergin ja Johanna Vehkoon laaja artikkeli Himasen etiikka Long Play-julkaisusarjassa.

Uudet e-kirjat ja ohjeet lataamisesta löytyvät täältä.

Lisätietoja: kirjastonhoitaja Auli Laankoski, p. 03 5656 4021, auli.laankoski@tampere.fi

>> PIKI-kirjastot

Näytettävät kommentit: 0