Jyväskylän Palokan uusi aluekirjasto avattiin 15.8.

27. elokuuta 2012 17:01

Palokan uusi aluekirjasto Jyväskylässä avasi ovensa kuntalaisille keskiviikkona 15.8. klo 10 Palokan koulukeskuksessa (Koivutie 5), samana päivänä koulun kanssa.

Valoisa, uusi 1 500 neliömetrin kirjasto on suunniteltu alueen asukkaiden yhteiseksi olotilaksi. Aluekirjasto tarjoaa perinteisen kirjastotoiminnan lisäksi puitteet monenlaisille uusille toiminnoille: kirjastossa on tapahtumien järjestämisen mahdollistava esiintymistila, nettitila Rento, keskittymistä vaativaan työskentelyyn tarkoitettu Hilja sekä satu- ja pelitila Huvi. Kokous- tai opetuskäyttöön tarvittava tekniikka löytyy myös Rennosta ja Hiljasta. Asiakkaat voivat varata kokoustiloja käyttöönsä kirjaston aukioloaikoina maksutta. Lisäksi viihtyvyyttä luovat erilaiset, mukavat istuskelupaikat sekä kahviautomaatti.

Kirjastossa kokeillaan myös uudenlaista lehtienlukutilan itsepalvelukäyttöä ensimmäisten yleisten kirjastojen joukossa Suomessa. Lehtilukutila Rauhaan tulee pääsemään jatkossa myös silloin, kun kirjasto on muuten kiinni. Avainkortilla toimiva tilan itsepalvelukäyttö otetaan käyttöön syksyn 2012 aikana.

Uusi aluekirjasto on herättänyt kansainvälistä kiinnostusta

Palokan aluekirjasto on Jyväskylän kaupungin ensimmäinen 2000-luvulla valmistunut suurempi kirjasto. Sen suunnittelussa on kiinnitetty huomiota tilan muunneltavuuteen ja monikäyttöisyyteen myös tulevaisuuden tarpeet huomioiden.

Vuonna 2010 laaditun kirjastojen kehittämissuunnitelman mukaisesti Palokan aluekirjasto valmistui palvelemaan erityisesti kasvavia Palokan ja Puuppolan taajamia. Viime kevääseen asti väistötiloissa toiminut Palokan aluekirjasto oli lainamääriltään Jyväskylän kaupungin kirjastoverkon kolmanneksi vilkkain toimipiste.

– Odotamme aluekirjaston kävijä- ja lainamäärien kasvua entisestään. Vuosittain Suomeen valmistuu muutamia uudisrakennettuja suurehkoja kirjastoja, joten Palokan aluekirjaston avaaminen on myös sekä Jyväskylän että koko maan näkökulmasta merkittävä ja positiivinen tapahtuma, kertoo kirjastotoimenjohtaja Johanna Vesterinen.

Uuden kirjaston avaamisen merkittävyydestä kertoo sekin, että Helsingissä 11. - 17.8. järjestettävästä maailman suurimmasta vuotuisesta kirjastoalan kansainvälisestä IFLA-konferenssista tehtiin tutustumismatka Palokan aluekirjastoon 17.8.

Kirjasto sähköistyy entisestään

Aluekirjaston asiakasnettikoneiden määrä moninkertaistuu aikaisempaan verrattuna: kaikkiaan uusi kirjasto tarjoaa asiakaskäyttöön 32 nettikonetta, viisi kirjaston kokoelmien ja kirjastopalvelujen käyttämiseen tarkoitettua konetta sekä langattoman nettiyhteyden. Pelitilassa on mahdollisuus pelata konsolipelejä. Lainausautomaatteja kirjastosta löytyy kolme, joista yksi on lastenosastolla. Uutena toimintona Palokan kirjastossa asioiville on palautusautomaatti. Palokan aluekirjasto on avoinna arkisin klo 10 - 19 ja lauantaisin klo 11 - 15.

Uusi aluekirjasto otettiin käyttöön työn merkeissä. Avajaisjuhlallisuudet vietetään talon kaikkien käyttäjien sekä asiakkaiden kesken marraskuussa. Kansalaisopiston taiteen perusopetus alkoi koulukeskuksen tiloissa 20.8. ja muut kansalaisopiston kurssit käynnistyvät 3.9. alkaen.

>> www.jyvaskyla.fi/kirjasto/palokka

Näytettävät kommentit: 0